Prijsstijging NMBS lager dan verwacht

Door een vereenvoudiging van het prijzengamma zal de gemiddelde prijsstijging voor een treinticket vanaf 1 februari 2004 2,8 procent bedragen. In theorie, volgens de bepalingen van het beheerscontract van de spoorwegmaatschappij, was een gemiddelde prijsstijging van 3,16 procent mogelijk.

Belga

Dat heeft Leo Pardon, directeur reizigersvervoer van de NMBS, vrijdag gezegd op een persconferentie in Brussel.

De traditionele prijsstijging van de NMBS op 1 februari is lager dan op papier was voorzien door een sterke vereenvoudiging van het gamma, aldus Pardon. Globaal gezien komt de vereenvoudiging neer op onder meer het stopzetten van minder succesvolle producten, het harmoniseren van de kortingen en het creëren van een maandelijkse kortingkaart die 50 procent korting biedt. Een aantal andere producten kent echter wel een prijsstijging.

Volgens Leo Pardon blijven de prijzen in België ook na de verhoging echter een stuk lager dan het Europese gemiddelde en doet de NMBS het op dat vlak een heel stuk beter dan de ons omringende landen.

Een aantal producten verdwijnt vanaf 1 februari. Zo worden de Kaart Lijn 26, de Golden Railpass (6 ritten voor 60-plussers voor 47 euro) en de B-Tourrail (maandkaart om 5 dagen te sporen) geschrapt. Voor die producten gelden onder meer het JUMP-ticket (Brussel), de Key Card en de Railpass als mogelijke alternatieven.

Voorts wordt "het pakket aan verminderingen sterk vereenvoudigd", zo stelde Pardon. Zo worden de bestaande kortingen van 50 en 75 procent, toegekend om vaderlandslievende, sociale of professionele redenen, "geharmoniseerd". Ofwel bedraagt de korting voortaan 50 procent ofwel 100 procent (gratis).

Daarnaast wordt een aantal producten wel duurder. Zo wordt de prijs voor het seniorenticket, momenteel 2,5 euro voor een heen- en terugreis in heel het land, verhoogd tot 3 euro en moet men vanaf 1 februari voor een Go Pass 41,5 euro in plaats van 40 euro betalen.

Ook de prijs voor de Key Card voor het korte-afstandenvervoer wordt duurder, maar wordt tegelijk ook uitgebreid. Voortaan geldt de Key Card voor 8 in plaats van 6 ritten voor een afstand tot 15 kilometer in plaats van 9. De prijs voor de Key Card wordt daarbij opgetrokken van 5,5 euro (tweede klasse) tot 10 euro in tweede klasse en 15 euro in eerste klasse.

Wat betreft het gratis woon-werkverkeer per trein heeft de NMBS een akkoord bereikt met de federale overheid, "mits de federale regering garanties geeft over de volledige compensatie van deze maatregel voor de komende jaren", aldus Pardon. De voorstellen moeten echter wel nog goedgekeurd worden door de ministerraad.

De maatregel voorziet dat vanaf 1 maart 2004 het woon-werkverkeer per trein voor ambtenaren van overheidsbedrijven als Belgacom, De Post en BIAC volledig gratis wordt voor de werknemer. Vanaf 2005 zou dezelfde regeling (op vrijwillige basis) gelden voor privé-bedrijven.

In de praktijk betekent dit dat de werkgever voortaan 80 procent van het ticket betaalt (in tegenstelling tot het huidige gemiddelde van 70 procent). De overheid neemt de overige 20 procent voor haar rekening.

Eerder hadden werkgeversorganisaties al kanttekeningen geplaatst bij de geplande maatregel, maar volgens Leo Pardon zullen de federaties op dat vlak "wel bijdraaien".