"Vergeten Congo" centraal bij Damiaanactie

Onder het motto "Onverschilligheid doodt, Damiaanactie geneest" is vandaag/dinsdag in Brussel de nieuwe nationale campagne van de Damiaanactie voorgesteld. Op 24, 25 en 26 januari vindt het jaarlijks campagneweekend plaats. Centraal thema dit jaar is "Het vergeten Congo". De organisatie viert dit jaar haar veertigste verjaardag en dat gaat gepaard met een aantal evenementen.

Belga

De Damiaanactie strijdt al veertig jaar tegen lepra en tuberculose. De organisatie doet dat met 1.700 medewerkers in 17 landen in Azië, Afrika en Latijns-Amerika, met Congo, India en Bangladesh als belangrijkste landen. Jaarlijks raken er ongeveer 8 à 10 miljoen mensen besmet met tuberculose. Daarvan sterven er naar schatting 2 à 3 miljoen. Daarnaast komen er jaarlijks zo'n 800.000 leprapatiënten bij. In 2002 spoorde de Damiaanactie 160.000 nieuwe patiënten op en gaf ze een behandeling: 70.433 leprapatiënten, 94.224 tbc-patiënten en 2.453 patiënten die lijden aan 'berglepra' (leishmaniasis), een ziekte die vooral voorkomt in Latijns-Amerika.

Centraal dit jaar staat "Het vergeten Congo". Het Centraal-Afrikaanse land is het oudste van de 17 projectlanden die de Damiaanactie steunt en telt volgens de organisatie veel vergeten oorden die politiek en economisch oninteressant zijn. Het is op die plaatsen dat lepra nog uitdrukkelijk aanwezig is en tbc meer dan ooit de kop opsteekt. In 2002 behandelde de Damiaanactie in Congo 45.377 tbc-patiënten en 2.853 leprapatiënten.

Naar aanleiding van de veertigste verjaardag van de Damiaanactie worden dit jaar een aantal evenementen georganiseerd. Op 24 maart, de Internationale tbc-dag, is er een symposium over tbc, in september vindt er een Nationale Familiedag plaats en op 30 en 31 oktober treden Lea Gilmore en Will Tura op in het Gentse Kuipke. Ook de voetbalwereld doet een duit in het zakje: in het weekend van 24 en 25 januari zal er in de negen stadions van de thuisploegen van de nationale voetbalcompetitie een mededeling voorgelezen worden, die ook in de kranten verspreid wordt. De teams zullen op het terrein komen in speciale shirts en zo samen de slogan "40 euro voor een mensenleven" (een behandeling voor lepra en tbc kost 40 euro, nvdr) vormen. Vrijwilligers zullen bij de ingang van de stadions viltstiften voor het goede doel verkopen.

De organisatie heeft vanaf dit jaar ook een aangepast logo: een rode vlinder in de vorm van een hart. "Het hart staat symbool voor 'met hart en ziel' samen strijden tegen tegen lepra en tbc in de derde wereld. De vlinder blijft symbool voor de kwetsbare patiënt, die dankzij passende zorgen en medicatie opnieuw kan 'uitvliegen' naar een nieuwe toekomst", zo klinkt het.