The Music Factory presenteert negen gloednieuwe muziekprogramma's

MECHELEN -

«Op zaterdag 3 oktober 1998 kregen 70 procent van de Vlaamse kabelkijkers er een nieuwe zender bij: The Music Factory. 24 uur op 24, 7 dagen op 7 de beste muziek van vroeger en nu. Amper twaalf maanden later durf ik zeggen: het gaat goed met TMF.» Aan het woord is de Nederlander Lex Harding, bezieler van TMF Vlaanderen, die gisterenochtend in de Mechelse fastfoodketen Rick's Place -de blitse inrichting deed ons vermoeden dat TMF haar eerste café geopend had- met enige trots de najaarsprogrammatie van zijn Vlaams kind voorstelde.

Annemie RAMAEKERS

BR>

In het eerste kwartaal van het TMF-bestaan voldeden de kijkcijfers, het marktaandeel en de advertenties niet aan de gewenste verwachtingen. «Vandaag mag ik met een opgelucht hart melden dat we momenteel 30 procent van onze belangrijkste doelgroep (13-19 jaar) bereiken en dat er driemaal meer naar TMF dan naar MTV gekeken wordt,» zegt Harding. «Onderzoeken hebben uitgewezen dat onze kijkers tevreden zijn over de huidige programmering. Maar dat heeft ons niet belet om tóch enkele programma's af te voeren en enkele nieuwe te lanceren.»

Zo verdwijnt het 'TMF Magazine' van Stijn Smets, maar mag Katja Retsin vanaf 6 september dagelijks de thuiskomende scholieren opvangen in het nieuwe after school-programma 'Katja's Company'. Maar geen nood dames, vj Stijn komt terug, als presentator van 'Watch That Video' én van 'The Bassment', een alternatief-getint programma. «Elke werkdag trek ik met TMF naar de kelder, op zoek naar de beste platen,» zegt Stijn. «Van rock tot pop, van rap tot house.» VJ Roos presenteert straks 'La vie en ... Roos', waarin de zangeres van Eden belooft «alles van mezelf te geven»! 'Rockzone', het rockprogramma waarin artiesten als Aerosmith en U2 schitteren, valt ook onder haar vleugels.

TMF-awards

«TMF heeft ook eindelijk een hitparade,» juicht de razendenthousiaste vj Yasmine. «In samenwerking met de Free Record Shop presenteer ik op vrijdag en zondag 'Factory 40', waarin ik een overzicht geef van de best verkochte platen in Vlaanderen.» Inge Moerenhout mag driemaal per week haar ding doen in 'Club Millennium'. «Daarin tellen we af naar het jaar 2000 door elke week één bepaald jaar centraal te stellen,» aldus Inge. «We beginnen in 1984. Verder veel leuke clips en belangrijke historische feiten.»

Volgens Luc Van Laer, music director van TMF, wordt 'Saterday Night Fever', «de ultieme dance-mix om het weekend in te swingen.» Tot slot is er 'Back II Back', een programma waarin je een oude en een nieuwe clip van eenzelfde artiest krijgt voorgeschoteld. Met andere woorden: Michael Jackson als neger met een grote neus tegenover een blanke Wacko Jacko ... euh, met iets dat als neus moet doorgaan.

Wat je ook nog moet weten: Vanaf 2 september ziet TMF-Text het levenslicht, waarin alles behalve écht nieuws, sport en weerberichten aan bod komen. Tegen eind september moet de TMF-website van een nieuw jasje voorzien zijn. En met het introduceren van de 'Cyberchoise' -dat vanaf december/januari 'Clip Gallery' zal vervangen- is het straks aan de kijkers om te bepalen welke videoclips uitgezonden worden.

En of het allemaal nog niet voldoende is, organiseert TMF op vrijdag 22 oktober ook nog de 'TMF Awards', waaraan het programma 'And the Nominees Are' gelinkt wordt. On stage in de Antwerpse Zillion en meteen live op tv. Dat de Ierse Band Westlife en de Nederlandse knapen van Volumia zullen optreden, wisten jullie al. Nieuw op de affiche zijn Soulwax, Zita Swoon en Scooter. Als de eerste Vlaamse TMF-awards straks evenveel succes kennen als de vierde Nederlandse versie, dan zal het Antwerps Sportpaleis in het jaar 2000 te klein zijn voor de tweede editie.