Digitale Dietrich wil Hollywood heroveren

HOLLYWOOD -

Een software-bedrijfje uit Hollywood heeft filmdiva Marlène Dietrich digitaal terug tot leven gewekt. Virtual Celebrity Productions heeft namelijk een driedimensionale kloon geschapen van de in 1992 overleden legende van het witte doek.

Karel MOORS

BR>De digitale Dietrich heeft haar debuut al gemaakt op de website van het bedrijf (www.virtualceleb.com), en Jeff Lotman, de baas van Virtual Celebrity Productions, kondigt aan dat zijn virtuele ster ook zal opduiken in reclamefilmpjes en heuse bioscoopprenten.

«We hopen haar binnenkort in een commercial te gebruiken,» zegt Lotman. «Ik zie haar al diamanten, kleding en make-up aanprijzen.»

Marlène Dietrich is één ster uit een lange lijst vedetten die Lotman in de aanbieding heeft. De zakenman heeft de 'rechten' verworven op vergane glories als komiek George Burns, zanger-danser Sammy Davis, Jr., komiek W.C. Fields, steracteur Clark Gable en horrorlegende Vincent Price. Als de nabestaanden van die sterren toestemming verlenen, hoopt hij hen opnieuw tot leven te brengen via digitale technieken.

«Ik verwacht dat ze eerst bijrolletjes krijgen waarbij ze zichzelf spelen,» droomt Lotman luidop. «Maar daarna zullen er hoofdrollen in echte films volgen.»

Gebruik maken van overleden acteurs is geen nieuw fenomeen. In recente reclamespots maakten o.a. John Wayne, Fred Astaire, Marilyn Monroe en Steve McQueen hun opwachting. De dode sterren promootten respectievelijk bier, stofzuigers, parfum en een kleine sportwagen. Daarbij werd telkens gebruik gemaakt van oude filmopnames die digitaal werden vermengd met nieuwe beelden.

Jeff Lotman beweert dat films met digitale, driedimensionale

celebrities

er helemaal anders zullen uitzien. «Het zal net echt lijken omdat we de figuren precies kunnen laten doen wat we willen. Als je gebruik maakt van oude opnames, moet je je aanpassen aan de bewegingen die de acteurs daarin maken. Die beperkingen vallen nu helemaal weg.»

Geraamte

Een dode filmster nieuw leven inblazen, is niet zo moeilijk als je zou denken. Om de digitale Dietrich te creëren, kozen de ontwerpers een actrice met dezelfde proporties als wijlen Marlène. Die actrice moest dan een aantal bewegingen nadoen.

«Die bewegingen werden op een driedimensionaal geraamte gezet dat daarna werd 'ingekleurd' met het gelaat van de jonge Marlène Dietrich,» legt Lotman uit. Een stemmen-imitator bootst tot slot Marlènes zwoele keelgeluid na en hopla:

a star is re-born

.

Maar niet iedereen is gelukkig met het digitaal tot leven wekken van dode filmsterren. «Het gebruik van dode vedetten om nieuwe producten te verkopen is iets verschrikkelijks,» vindt Stuart Galbraith IV, een filmhistoricus en schrijver uit Los Angeles. «Het doet afbreuk aan de mythe. En de sterren worden gekoppeld aan producten die ze nooit van hun leven zouden hebben willen promoten.»

Lotman is het niet eens met die kritiek. Hij zweert dat alle scenario's eerst naar de nabestaanden van de beroemdheden zullen worden gestuurd. De familieleden moeten hun goedkeuring geven voor elk project, zoniet blijft de digitale vedette in de kast. «En ons bedrijf waakt erover dat het imago van de dode acteur geen averij oploopt als we hem in een nieuwe film laten meespelen,» kraait Lotman.

Welke gestorven legende zal als volgende virtueel verrijzen? «Momenteel hebben we niks op stapel staan,» knort Lotman. «Maar volgend jaar zou Sammy Davis Jr. 75 jaar zijn geworden. Daar zou ik graag iets rond doen.»