Belgische markt te klein voor Cardoen

WILRIJK -

Hij is helemaal niet de autofreak die je zou verwachten. Hij rijdt met een brave Peugeot en zegt nauwelijks iets van motoren te kennen. Toch leidt Karel Cardoen (48) van Auto's Cardoen een van de grootste autobedrijven van het land. Ooit was hij de gesel van de officiële dealers en invoerder, want via de grijze import kon hij zijn auto's een pak goedkoper verkopen dan de concurrentie. Nu staat zijn bedrijf voor een turbulente periode: een mogelijke beursgang, nieuwe vestigingen, onder meer in Hasselt.

BR>

Auto's Cardoen heeft een sterke reputatie opgebouwd. Indien het financieel klimaat wat meezit, trekt het bedrijf volgend jaar naar de beurs. «Wij willen er 500 miljoen frank ophalen om er de nieuwste ontwikkelingen in de autodistributie mee voor te bereiden. Ons netwerk moet uitgebreid worden met nieuwe vestigingen in Brussel, Hasselt, Kortrijk en Namen. Bovendien willen we onze stocks herfinancieren,» zegt Karel Cardoen.

Cardoen heeft de automobilisten vertrouwd gemaakt met de idee dat je een auto niet noodzakelijk bij een erkende dealer moet kopen. Als je in een

multimerkenconcept

een ruime keuze hebt tussen alle mogelijke merken en tussen nieuwe wagens, tweedehandsauto's en directiewagens kun je er makkelijker de auto van je dromen uithalen. En vooral: je kunt scherp vergelijken. Is de prijs voor die Lancia aanvaardbaar ten aanzien van de opties die Mitsubishi biedt?

Veranderen

Karel Cardoen: «In de komende jaren zal de autoverkoop fundamenteel veranderen. De Europese concurrentiewetgeving bepaalt dat auto's vanaf 2002 overal vrij te koop moeten zijn. Het monopolie van dealers op bepaalde merken wordt dan doorbroken. Een Opel zal van dan af in theorie overal te koop zijn. Net zoals je in een elektronicazaak een toestel van Sony naast dat van Akai ziet staan, zal een Saab in een aantal megavestigingen naast een Mercedes te koop staan.»

Cardoen heeft die markt nu al opengebroken. Hij had het aanvankelijk niet makkelijk. Zowel de autoproducenten, de dealers als de garagisten bekeken hem met een scheef oog. Alsof Cardoen hun marktpositie aan het ondergraven was. «Maar die vijandigheid is al lang verdwenen. Garagisten beseffen best dat ze op de verkoop van een auto nog nauwelijks geld verdienen,» zegt Cardoen. «Ze worden door de grote distributeurs en de producenten in de hoek gedreven en op kosten gejaagd. De toekomst van de garagisten ligt volgens mij in het onderhoud van wagens. Daar verdienen ze nog iets op. En waarom zouden ze dan die Opel van Cardoen weigeren?»

Cardoen koopt zijn auto's over heel Europa, vooral overtollige stocks bij de producenten. «Vooral bij de introductie van nieuwe modellen is er vaak enorm veel aanbod. Anderzijds waren wij bij de eersten die de nieuwe Beetle van VW verkochten. Onze tweedehandswagens halen wij uit faillissementen, wanbetalingen bij leasing, enz. Onze groep zette vorig jaar zo'n 5.000 wagens af. Dit jaar gaan we naar 6.000 eenheden. Zowat de helft van die auto's is nieuw.»

Groei

Cardoen is er van overtuigd dat de parallelverkoop de komende jaren sterk zal groeien. «Kijk maar wat er in Amerika gebeurt. Daar zijn al verschillende grote spelers actief. Circuit-City bouwde in vier jaar tijd een hele keten aan grote toonzalen uit. Auto Nation deed hetzelfde met de tweedehandswagens. In Frankrijk probeert de supermarktketen Carrefour al experimenten met

one shot acties

uit. 700 Citroëns bijvoorbeeld. Ook in België gaat die markt zich zeer snel ontwikkelen. We willen daar klaar voor zijn. Niet alleen hier in Wilrijk maar ook bij onze franchise-partners. Indien ons netwerk voldoende sterk uitgebreid is, gaan we in 2003 zelfs naar het buitenland.

Cardoen heeft vorig jaar een omzet gerealiseerd van 3,6 miljard frank. Na belasting was er een beperkte nettowinst van 30 miljoen frank. Momenteel heeft Cardoen contacten met verschillende investeerders. Als de beursoperatie doorgang vindt brengt Cardoen 25 tot 30 procent van de aandelen naar de markt.