Everts mikt op podium

NISMES -

Twee jaar na de Motorcross der Naties (toen het Belgische trio Bervoets-Everts-Smets de zege pakte) is het Waalse Nismes dit weekend gastheer van de 14de Grote Prijs 250cc. Onze landgenoten doen niet meer mee voor de wereldtitel: dat is een strijd tussen Pit Beirer en Frédéric Bolley. Toch is er nog eens goed nieuws aan Belgische zijde: Stefan Everts gaf vorig weekend op de Keiheuvel in Balen een demonstratie weg in het zand en lijkt dus klaar om opnieuw mee te dingen voor een GP-zege. Naast Everts verschijnt (een weliswaar geblesseerde) Marnicq Bervoets na twee gemiste GP's ook weer achter het starthek in Nismes.

Jürgen SCHROOTEN

BR>

Vorig weekend maakte Bervoets in Balen zijn rentree: in de eerste reeks stelde hij zijn Belgische titel veilig, in de tweede reeks ging hij tegen de grond... en herviel in zijn oude (hand)blessure. «Niet te geloven hé,» sakkert Bervoets. «Opnieuw diezelfde hand. Opnieuw die spieren en bandjes gescheurd. Om moedeloos van te worden. Ik heb de motortraining opnieuw moeten staken. En ik had me zo verheugd op die Belgische GP. Ik wilde daar kost wat kost mijn seizoen een beetje opfleuren. En dan gebeurt zoiets weer. Ik weet dus ook niet wat ik van die wedstrijd mag verwachten. Is de pijn draaglijk, dan kan ik misschien een rol van betekenis spelen. Och, we zien wel.»

Regen

Terwijl Bervoets blijft sukkelen, werkt Stefan Everts keihard om zijn plaatsje aan de top opnieuw in te nemen. Zijn one-man-show in Balen vorig weekend doet het beste verhopen. «Ik voel me iedere week sterker worden,» aldus Everts. «Maar je mag je niet blindstaren op die wedstrijd in Mol. Dat was in een zandbak en daar voel ik me oppermachtig in. Nismes is weer iets heel anders: hard parcours en dus mag je een heel ander scenario verwachten. Ik ben blij dat de eerste GP achter de rug is, het ijs is gebroken. Ik ben nu meer ontspannen, want in Luxemburg had ik meer last van zenuwen dan normaal. Ik wist niet goed wat me toen te wachten stond. Ik wist niet hoever ik ten opzichte van de andere piloten stond. Nu wel, ik weet dat ik me kan meten met de rest. Daarom ga ik zondag voor het podium. Ik moet er alleen voor zorgen dat ik er in de start bij ben, want het is heel moeilijk om te passeren in Nismes. Ik hoop dat het nog een beetje blijft regenen. Hoe vochtiger de omloop, des te beter voor mij. Ik hou wel van een natte ondergrond.»

Ploegmaat Bolley strijdt intussen voor de titel. Dus zullen er wel teamorders volgen? «Hmm, ik heb onlangs gelezen dat Bolley mijn hulp niet nodig heeft. Dat hij het liever alleen opknapt. Zoveel te beter voor mij, dan kan ik mijn eigen weg gaan. Maar hij moet dan achteraf wel niet komen janken als hij naast de wereldtitel grijpt.»

Teammaatjes?

Everts en Bervoets (de afgelopen jaren grote concurrenten van elkaar) zouden volgend seizoen wel eens teammaatjes kunnen worden. Bervoets heeft immers een aanbieding van Dave Grant, de team-manager van Stefan Everts, op zak. De Brit wil met Everts uitpakken bij de kwartliters en met Bervoets bij de halfliters op zoek gaan naar de wereldtitel. Met welk merk Bervoets en Everts zouden rijden is nog onduidelijk. Al lijkt Husqvarna op dit moment de grootste kanshebber. «Ongelooflijk hoeveel geruchten ik al gehoord heb,» lacht Everts. «Ik heb verschillende opties, maar heb nog nergens getekend.»

Welke opties? «Husqvarna (de Rotemnaar ging tussen Luxemburg en Mol in Italië testen, nvdr), Yamaha, Honda, KTM... Er zijn genoeg mogelijkheden. Wat het wordt? Daar heb ik nog geen zicht op. Ik zal dat samen met Dave Grant beslissen. Wanneer? Hopelijk zo snel mogelijk.»

Marnicq Bervoets spreekt duidelijkere taal: «Ofwel rij ik voor Rinaldi (Yamaha), ofwel ga ik met Dave Grant in zee en stap ik op een Husqvarna.»