Spoedberaad Ford Genk over bijkomende dopdagen

GENK -

In september zullen gedurende elf dagen geen Mondeo's geproduceerd worden op Ford Genk. Dat heeft de directie gisteren tijdens een spoedvergadering van de ondernemingsraad meegedeeld. Bovendien zal de productieband ook op 30 en 31 augustus stil liggen. Volgens de directie hebben de bijkomende dopdagen te maken met de tegenvallende verkopen. De terugval van de verkoop is merkbaar in heel Europa maar manifesteert zich vooral in Duitsland.

BR>

De productielijn van de Mondeo zal de komende weken dus in totaal 12 dagen stilliggen Bovendien zal ook de weekendploeg van in september 2 weekends mogen thuisblijven.

Terwijl de Mondeo alle moeite van de wereld heeft om zich te handhaven, houdt de Transit zich nog erg kranig tegenover de nochtans moordende concurrentie in de sector van de bestelwagens. De directie heeft voor de Transit in september 2 stempeldagen ingelast.

Met de stempeldagen van september meegeteld komt het totaal dit jaar op 53 voor de Mondeo en op 27 dopdagen voor de Transit. Daarmee zijn er voor de eerste negen maanden van dit jaar al bijna evenveel stempeldagen als in het hele jaar 1998. Toen lag de productieband van de Mondeo 57 dagen stil en die van de Transit 11 dagen. De directie van Ford Genk verwacht dat er dit jaar tussen de 220.000 en 250.000 Mondeo's geproduceerd zullen worden.

Volgens Philippe Sampers van Ford Genk zijn de extra dopdagen een gevolg van de teruglopende verkoop in heel Europa maar vooral in Duitsland. Sampers waarschuwt echter voor paniek. «Ik neem aan dat de berichten over de mogelijke sluiting van een Europese Ford-fabriek door een aantal mensen in verband gebracht kunnen worden met dit slechte nieuws, maar daar is helemaal geen reden toe.»

Dramatisch

In vakbondskringen is het bericht van de bijkomende stempeldagen gisteren als «vrij dramatisch» omschreven. Gerard Ignoul van het ACV: «Omdat de herstructurering van Ford Genk werd uitgesmeerd over twee jaar, hadden we wel verwacht dat we dit jaar nog een aantal dopdagen zouden moeten inlassen. Dat het er zoveel zouden worden, heeft natuurlijk niemand verwacht.»

Volgens Gerard Ignoul heeft het grote aantal dopdagen - men stevent af op een record - verschillende oorzaken en die hebben niet alleen te maken met het feit dat de Mondeo inmiddels al bijna 7 jaar op de markt is. «Het kan niet worden ontkend: de Mondeo doet het gewoon niet goed. Maar doet de verkoop wel zijn best? Wordt de verkoop wel agressief genoeg aangepakt? We mogen trouwens niet vergeten dat we nog meer dan een jaar te gaan hebben voor de opvolger wordt gelanceerd.»

Tony Castermans van het ABVV zegt dat Ford Genk door een moeilijke periode gaat en dat die nog wel een tijdje zal duren. «De aflossing van de Mondeo komt pas binnen een jaar en tot zolang zullen we het moeten uitzweten. Bovendien pleegt ook de Focus kannibalisme op de Mondeo.