Maak je eigen PS2-spel

PlayStation 2 heeft al enkele duizenden beschikbare gametitels. En toch vinden sommigen dat nog te weinig. Die sommigen zijn fervente gamers en computerfreaks die ‘s morgens een bord bits and bytes leeglepelen in plaats van een kom cornflakes, met elkaar communiceren in programmeertalen en het Zwarte Beest van Sony vanbinnen en vanbuiten kennen. Zij maken momenteel hun eigen PS2-game. En als je het ons vraagt mag het resultaat van hun huisvlijt best gezien worden.

Kdejager

BR>

Het ‘Zwarte Beest’ is een koosnaampje dat ontwikkelaars gebruiken voor de PlayStation 2. Veel gamedesigners vinden de spelconsole van Sony namelijk een verduiveld moeilijke machine om te programmeren. Maar moeilijk gaat ook. Dat bewijst de zogenaamde

PS2Devcommunity

, een gemeenschap van knappe koppen die thuis zelf embryonale games maken.

Op dit moment heb je drie mogelijkheden om games te ontwikkelen voor de PS2. Heb je enkele honderdduizenden euro’s teveel, dan is het simpel. Een aanvraag indienen bij Sony PlayStation en hopen dat ze je goedkeuring en een officiële ontwerpkit geven. Dat is de weg die grote gamehuizen volgen.

Goedkoper kan ook. Voor 240 euro kon je de Sony PlayStation Linux-kit in huis halen. Naast een schijfje met Linux zitten er ook een harde schijf van 40 GB, toetsenbord, muis, ethernetaansluiting en een monitoradapter in het pakket. Een van de best gelukte Linux-games tot dusver is een remake van

Critical Care

. Deze game is gebaseerd op de

Crazy Taxi

- reeks en werd op de universiteit van Calgary in amper drie maanden klaargestoomd. Bedoeling is om in een virtuele stad zoveel mogelijk zieke en gewonde mensen op te laden.

FireWire

Voor de derde, niet altijd even legale, mogelijkheid om zelf games te maken moet je bij PS2DEV zijn. Dat is een groeiende groep creativo’s die op het internet een community hebben gevormd, handleidingen schrijven, demo’s maken en ervaringen uitwisselen. Deze amateur-programmeurs gebruiken gratis software en open source (broncodes die voor iedereen toegankelijk zijn) om eigen PS2-games te ontwikkelen. Aangezien de PS2 geen harde schijf heeft, gebeurt het programmeren op een PC. Je game testen kan door de PC via de FireWire-poort aan de spelconsole te koppelen. We gaan niet in detail treden, maar geloof ons, het is een zeer technische bedoening en alleen weggelegd voor natuurtalenten.

Opmerkelijk is wel dat de Linux-kit tegenwoordig niet meer verkrijgbaar is. Én dat er in veel van de PS2’s die momenteel in de winkels staan blijkbaar géén FireWire-poort meer zit. Heeft Sony schrik voor deze huisvlijtige freaks? Ronny Hoekman, marketing manager Benelux voor Play- Station: “Is die FireWire-poort weg? Vreemd.Het zou kunnen hoor, maar voorlopig heb ik van het hoofdkantoor in Londen nog geen officieel bericht daaromtrent ontvangen. Ook over die amateur-ontwikkelaars is er bij Sony zelf maar weinig geweten.

Basic

Snap je nog meer van de Chinese vertaling van

The Lord Of The Rings

dan van programmeertalen, maar wil je toch zelf een spel in elkaar knutselen? Dan is

Basic Studio

misschien iets voor jou.‘Basic Studio’ is een titel van het Japanse gamehuis Artdink waarmee je je eigen beperkte PS2-spel kunt samenstellen. Zoals de naam het een beetje doet vermoeden gebruik je het toegankelijke EZ-BASIC als programmeertaal. Verder pakt ‘Basic Studio’ uit met software om 3D-beelden vorm te geven en 2D-beelden te ontwerpen voor je spel. Het pakket beschikt ook over een uitgebreide bibliotheek aan textures (vlakken die nodig zijn om de achtergrond van een game in te kleuren). Maar de echte fanaten kunnen ze ook zelf ontwerpen. Dat geldt ook voor ‘Score Note’, het programmaatje waarmee je de geluidseffecten en muziekjes maakt. Mogelijkheden zijn bijna oneindig. Echte programmeerkrakken voegen bijvoorbeeld zelfs een splitscreen mode toe aan hun eigen creatie. De vorderingen opslaan doe je op de memory card. ‘Basic Studio’ vind je bij de betere importwinkel of via de Japanse website (www.artdink.com) voor ongeveer 74 euro. Let wel: er is tot dusver geen Engelstalige versie beschikbaar. Laat dat geen probleem zijn, meer dan 90 procent van het programmeren doe je met icoontjes.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer