Een namiddagje als figurant in de nieuwe film van Dominique Deruddere

BRUSSEL -

Nadat we met zo'n dertig figuranten de trappen van het Brusselse Justitiepaleis voor de vijftiende keer bestormd hebben, is regisseur Dominique Deruddere eindelijk tevreden. De hoofdpersonages van 'Iedereen Beroemd!' - Jean Vereecken (Josse De Pauw) en diens dochter Marva (Eva Van der Gucht) - zijn nu wel genoeg lastig gevallen door opdringerige persmuskieten (wij dus). Iedere figurant is uiteraard benieuwd naar het resultaat, maar daarop is het wachten tot februari 2000, wanneer de film in de bioscopen draait.

Koen GORIS

BR>

Dominique Deruddere kan in onze ogen weinig fout doen. U trouwens ook niet, als u films als 'Crazy Love' (gebaseerd op enkele boeken van Charles Bukowski) en 'Wait Until Spring, Bandini' (naar het gelijknamige boek van John Fante) zou gemaakt hebben. Na 'Suite 16' en 'Hombres Complicados' is Deruddere momenteel aan het werken aan z'n vijfde langspeelfilm.

Voor 'Iedereen Beroemd!' zocht ie recent figuranten, en dat lieten wij ons geen twee keer zeggen. Briefje met foto gestuurd, en afgelopen maandag mochten Uitsmijter-babe A.R. en uw Phoenix-dienaar hun filmdebuut maken. Onze functie: journalist spelen. Onze,

ahum

, tegenspelers: Zijne Doorleefdheid Josse De Pauw en Eva Van der Gucht.

Echte camera

Om 15 uur moeten we aan het Justitiepaleis in Brussel zijn, waar een van de laatste scènes uit de film wordt ingeblikt. Een dertigtal figuranten krijgt er te horen dat de opnames elders uitlopen en dat de ploeg pas een uur later aanwezig zal zijn. Geen nood, kunnen wij ondertussen uitvogelen wat er precies van ons verwacht wordt.

Niet veel, lijkt het. Binnen is een rechtszaak aan de gang, en wanneer De Pauw met filmdochter Marva het Justitiepaleis verlaat, moeten wij als nationale pers hen bestormen en bestoken met vragen.

Om 16.30 uur geeft de regisseur zelf de eerste woordjes uitleg. Weten we ook meteen wat die groep opgedirkte personen hier doet. «Dat zijn figuren uit de showbizz, die Marva komen feliciteren. Op mijn teken lopen zij naar de acteurs, daarna is het de beurt aan de journalisten.»

Camera's, microfoons en fototoestellen worden

à l'improviste

verdeeld, wij mogen fotograaf spelen. «Loop naar hen toe, stel vragen en neem foto's,» spreekt Deruddere de groep toe. «Niet allemaal aan de voorkant gaan staan, jullie moeten de acteurs omringen. Wel oppassen in het midden, want daar nemen we op met de

echte

camera.»

Eerst wordt nog even geoefend met enkele leden van de ploeg, die de plaats van de acteurs innemen. Deruddere geeft ondertussen een interview aan Canal +. Na viermaal de trap te hebben bestormd, heeft iedereen in de smiezen wat de bedoeling is. «Goed, dat gaan we nu nog een keer of tien doen,» glimlacht De Pauw. De nagel op de kop.

Actie

Deruddere zet een hoofdtelefoon op en neemt beneden aan de trappen plaats achter een monitor. En dan klinkt het beruchte

Actie!

. De acteurs worden omstuwd, vragen worden hen in het gezicht geschreeuwd. Niet bepaald in accentloos Nederlands, maar dat maakt niet uit. Het gaat 'm enkel om de beelden van de chaos, niet om de klank. De assistent van Deruddere staat met de cameraman midden in het tumult, en enkel zijn vraag en het antwoord van De Pauw zullen in de film gebruikt worden.

«Dat was goed, maar ik wil meer geduw en getrek,» zegt Deruddere. «De fotografen en cameramannen moeten vechten om het beste beeldje. Ik wil omhooggestoken armen met fototoestellen, zoals het er in 't echt aan toegaat.»

Negen keer hebben we intussen de trap bestegen, maar Deruddere vraagt meer. «Jullie mogen je niet opzij laten zetten. Ik wil nog meer geduw zien.» De regisseur wordt op z'n wenken bediend - een overenthousiaste figurant parkeert zijn elleboog haast tussen onze ogen - maar nu maakt de assistent een foutje. «Shit, Dominique, ik heb de verkeerde vraag gesteld. Maar Josse heeft wel het juiste antwoord gegeven.» «Dat kunnen we achteraf wel in orde maken,» klinkt het kalm. «Maar we gaan het sowieso toch nog eens opnieuw doen.»

20 seconden

Na de naar schatting vijftiende keer - het is bijna 18 uur - heeft de regisseur wat ie hebben moet. De opnames zitten erop, de figuranten krijgen elk 750 frank en moeten een contractje ondertekenen waarin ze toestemming geven voor het gebruik van de beelden. «In totaal hebben we 700 brieven gekregen van mensen die figurant willen zijn,» zegt iemand van de ploeg. «Soms van hele gezinnen, terwijl anderen zich kwamen aandienen met fotoboeken en al.»

Deruddere laat ondertussen aan een groep figuranten enkele opgenomen beelden zien. Blijkt dat ons debuut op het grote scherm zich eigenlijk zal afspelen op een tv-scherm. In de film wordt namelijk naar het journaal gekeken, dat bericht over het proces tegen De Pauw en beelden laat zien van een kluwen reporters aan het Justitiepaleis. Gaat Deruddere eigenlijk veel van het vandaag geschoten materiaal gebruiken, willen we nog weten. «Maximum 20 seconden,» is het antwoord.