Restyling nekt 'De Muziekdoos'

Met het vallen van het doek over 'De Muziekdoos' is donderdagavond een einde gekomen aan de vier jaar durende samenwerking tussen de regie-assistentes, de opnameleider, de productiemanager, chef techniek en Nicolle, moeder aller artiesten achter de schermen.

BR>Wim Vanseveren, netmanager van de VRT, vond het dan ook niet te veel gevraagd om naar het Casino van Oostende af te zakken met zo'n vijftien kleurrijke boeketten. De laatste bloemen gingen uiteraard naar Johan Verstreken.

«Ik weet dat dit een moeilijk moment is voor Johan,» aldus Vanseveren. «'De Muziekdoos' is als een baby'tje geweest voor Johan. Ik waardeer het dan ook ten zeerste dat hij onder deze lastige omstandigheden 'De Muziekdoos' tot het bittere eind met het nodige enthousiasme is blijven presenteren.»

Wat volgde was een staande ovatie. Minutenlang.

- Johan Verstreken ís de nr.1. Waarom moest hij dan zo nodig van het scherm verdwijnen?

«Niet omdat 'De Muziekdoos' een slecht programma was dat niet meer liep,» antwoordt Vanseveren. «Wel omdat we een muziekprogramma willen maken dat meer in de richting ligt die we uitwillen met het hele net. We moesten restylen: zowel inhoudelijk als stylistisch.»

- Wat kun je nog veranderen aan een programma dat -in tegenstelling tot concurrent 'Tien om te Zien'- al een mix van nationale en internationale artiesten aan de man brengt?

«Vergelijk de hitlijsten van vier jaar geleden en nu. Je bespeurt een erg groot verschil,» legt Kris Fastenaekels, producer van 'De Muziekdoos' uit. «Yasmine is geëvolueerd, Isabelle A brengt een totaal ander genre. We waren genoodzaakt mee te evolueren.»

- En dat kon niet binnen de formule van 'De Muziekdoos'?

«Restylen moet je op een opvallende manier doen.»

En dus komt straks 'Hitkracht' op de buis, een gloednieuw muziekprogramma, gepresenteerd door Alexandre Potvin en een voorlopig nog anonieme mannelijke co-presentator.