Pitpraat

• Villeneuve blijft bij BAR -

De Schot Craig Pollock, de baas van het formule één-team British American Racing, kondigde vrijdag aan dat de Canadees Jacques villenueve ook volgend seizoen nog voor de renstal rijdt. De voormalige wereldkampioen heeft dit seizoen nog geen enkele Grote Prijs kunnen uitrijden.

M.C.

BR>

• Barrichello naar Ferrari -

Rubens Barrichello zou zijn krabbel gezet hebben onder een contract met Ferrari. De ruil Irvine-Barrichello tussen Ferrari en Stewart zou daarmee rond zijn. Geen van de deals is officieel bekend gemaakt. Barrichello is bereid zich te schikken in een knechtenrol naast Schumacher, in de hoop op termijn zijn opvolger te worden.

• Naar twee kwalificaties? -

Bernie Ecclestone wil de kwalificaties opnieuw spreiden over twee dagen. De beste chrono's van vrijdag en zaterdag zouden worden samengeteld. Op die manier krijgen ook de vrijdagtrainingen belang. Tijdens de eerste sessie gisteren legden Irvine, Salo, Hakkinen, Coulthard, Hill en Villeneuve nog geen handvol snelle rondjes af. De piste lag er te stoffig bij om een setje banden aan op te offeren. Daar tel je als toeschouwer dan duizenden franks voor neer.

• Salo gegeerd -

Mika Salo's prestatie in Hockenheim, waar hij in zijn tweede wedstrijd met de Ferrari de overwinning liet aan teammaat Irvine, legt hem geen windeieren. De Fin zegt aanbiedingen te hebben van zes teams. Stewart lijkt het meeste kans te maken.

• Hakkinen spint -

Mika Hakkinen ging vrijdag tijdens de vrije trainingen twee keer van de baan. De wereldkampioen was twee tienden trager dan WK-leider Eddy Irvine, die zijn Ferrari wel op de piste hield. De tweede sessie vond plaats onder lichte regenval, waardoor heel wat piloten zich lieten verrassen. Opvallend waren de Jordan-auto's, die uitgerust waren met een extra vleugeltje boven het hoofd van de rijders. De Hungaroring is een traag circuit, dat extreem veel neerwaartse druk vereist.

Vrije trainingen:

1. Irvine (GB, Ferrari) 1'19"476; 2. Hakkinen (Fin, McLaren-Mercedes) 1'19"722; 3. Coulthard (GB, McLaren-Mercedes) 1'20"117; 4. Barrichello (Bra, Stewart-Ford) 1'20"547; 5. Salo (Fin, Ferrari) 1'20"989; 6. Frentzen (Dui, Jordan-Mugen Honda) 1'21"185; 7. Zanardi (Ita, Williams-Supertec) 1'21"251; 8. Wurz (Oos, Benetton-Supertec) 1'21"456; 9. R. Schumacher (Dui, Williams-Supertec) 1'21"481; 10. Herbert (GB, Stewart-Ford) 1'21"486; 11. Villeneuve (Can, BAR-Supertec) 1'21"504; 12. Panis (Fra, Prost-Peugeot) 1'21"525; 13. Badoer (Ita, Minardi-Ford) 1'21"635; 14. Fisichella (Ita, Benetton-Supertec) 1'21"673; 15. Alesi (Fra, Sauber-Petronas) 1'22"009; 16. Hill (GB, Jordan-Mugen Honda) 1'22"182;17. Zonta (Bra, BAR-Supertec) 1'22"290; 18. Trulli (Ita, Prost-Peugeot) 1'22"360; 19. Gene (Spa, Minardi-Ford) 1'22"380; 20. Diniz (Bra, Sauber-Petronas) 1'23"096; 21. Takagi (Jap, Arrows) 1'23"216; 22. De la Rosa (Spa, Arrows) 1'24"064;