Hakkinen met platte banden?

BOEDAPEST -

Eddie Irvine is zich aan het voorbereiden op zijn wereldtitel. Vier jaar geleden, toen een Ierse kampioen nog een absurd idee leek, deed de flamboyante Ferrari-rijder zijn droom uit de doeken: wereldkampioen worden, stoppen met F1 en op wereldreis vertrekken. Hij op een boot, vergezeld van twee dames, die hij in elke haven zou inruilen voor twee andere.

M.C.

BR>De viering van zijn F1-zege in Hockenheim kwam (dixit de Italiaanse pers) al in de buurt: een paar dagen op een boot in Saint-Tropez, in het gezelschap van Anouk, Kathleen en Maureen. Anouk, een Nederlands model, is zijn vaste vriendin. Wat dat voor Irvine ook mogen betekenen. Goed uitgeslapen? «Dag en nacht in bed gelegen.»

Ook Mika Hakkinen trok op vakantie, maar dan om te bezinnen over de manier waarop hij zijn leidersplaats kwijt raakte. «Ik was er aan toe. Zo verliezen geeft je een klop. Ik ben met Erja gaan varen op Sardinië en Corsica.»

Hakkinen moest vooral zijn crash verwerken. In Hockenheim, op de snelste strook uit de F1, ging hij van de baan toen zijn achterband klapte. In een flits moet hij gedacht hebben aan Adelaide, waar hij zich in dezelfde omstandigheden in coma reed.

«Mijn nek was een paar dagen stijf, maar ik heb geluk gehad. Bridgesteone weet nog altijd niet wat er fout ging, maar dat deert me niet. De snelheden liggen hier in Hongarije veel lager.»

Geruchten willen dat de crash Hakkinens eigen fout was. Hij zou gevraagd hebben de bandenspanning te verlagen tot onder het door Bridgestone voorgeschreven veiligheidsminimum. Iets wat de Fin dikwijls zou riskeren. Slappere banden bieden meer tractie, maar vooral op snelle circuits zijn de risico's aanzienlijk.