Marc Goossens op derde rij in F3000 in Boedapest

BOEDAPEST -

Marc Goossens vertrekt zaterdag vanop de derde startrij in de Hongaarse F3000-manche. Een positie met perspectieven, want traditioneel zingt de helft van het peloton het niet uit tot de finish. Jeffrey Van Hooydonk start vanop de vijfde rij. Bas Leinders viel net binnen, David Saelens net buiten de groep van 26 gekwalificeerden.

M.C.

BR>

Geen enkele van de vier Belgische F3000-piloten had ooit geracet op de Hongaroring, een weinig gebruikt circuit. Begin er dan maar aan, als je een tijd moet neerzetten zonder één vrije training. Veteraan Marc Goossens bereidde zich het best voor. Twee maanden geleden huurde hij een Opel-Lotus, waarmee hij een dag over het Hongaarse asfalt kwam scheuren.

«Een heel andere auto natuurlijk, maar je leert ten minste naar welke kant het draait, waar de hobbels liggen en van welke kerbstones je moet afblijven.»

Afgelopen week maakte de Gelenaar het zich dan weer moeilijk. Bij een laatste controle op Snetterton, net voor het vertrek naar Hongarije, zette hij z'n Lola in de muur. «Ongelukkig moment. De wagen moest gehavend de truck in en raakte pas net op tijd klaar.»

Goossens, partner van ex-miss Ilse Demeulemeester, staat onder druk. Hij is de best betaalde piloot in de F3000, maar kon zijn team nog geen enkel punt aanbieden. Drie koersen heeft hij nog om prestaties te leveren die het team startrecht geven in 2000.

«Als het niet lukt, verliezen twintig mensen hun job. Daar ben ik me van bewust. Maar iedereen rijdt hier onder druk. Mijn startplaats geeft me uitzicht op punten. Ik ga het voorzichtigaan doen. De piste ligt onder het zand, een fout is snel gemaakt.»

Terlamen

Iedereen klaagt in Boedapest over het circuit. Tijdens de kwalificaties best uitdagend, maar in de race is inhalen onmogelijk. Naast de ideale lijn ligt overal stof en kiezel. Typisch voor weinig gebruikte omlopen.

Leinders, die zich net als Van Hooydonk voorbereidde door dertig rondjes af te malen met een huurauto: «De baan is smal en de muren staan vlakbij. Als hier een F1-race mag, dan is Zolder er ook klaar voor.»

Leinders kloeg over een gebrekkige afstelling en moest vrede nemen met de dertiende en laatste startrij. David Saelens - die alleen per fiets en te voet had verkend - strandde net achter hem. «Daar doe en laat je dan alles voor. Het is geen gemakkelijk leven. Karakter-building.»

Jeff Van Hooydonk vertrekt op de vijfde rij. «De auto was super-goed. Ik ga vrijdag nog wat trainen om zo licht mogelijk te wegen. Het is een veeleisend circuit, ik zal alle energie nodig hebben.»

De Braziliaan Junqueira stond eigenlijk op de eerste startrij, maar verloor zijn snelste chrono's omdat hij niet vertraagde voor gele vlaggen. Nick Heidfeld kan zich zaterdag verzekeren van de titel.

Kwalificaties: even nummers:

1. Sarrazin (Gauloises) 1'30"017; 2. Rodriguez; 3.

Marc Goossens

(Arden) 1'30"391; 4. Ayari; 5.

Jeffrey Van Hooydonk

(Witmeur-KTR) 1'30"403; 6. Watt; 7. McGarrity; 8. Piccini; 9. Junqueira; 10. Battistuzzi; 11. Mauricio; 12. Gollin; 13. Davies.

Oneven nummers:

1. Walfisch (Draco) 1'29"261; 2. Heidfeld; 3. Couto; 4. Montagny; 5. J. Wilson; 6. Minassian; 7. Ruberti; 8. Bernoldi; 9. Enge; 10. Fontana; 11. M. Wilson; 12. Villaamil; 13.

Bas Leinders

(Witmeur-KTR) 1'30"573.