Pasta bedorven omdat koelkast te warm was?

In het ziekenhuis van Leuven is gisterochtend de zesjarige Anna Sophie Frederix uit Kinrooi overleden aan de gevolgen van een voedselvergifting. Haar broertje Andreas (9) vecht voor zijn leven. De drie andere kinderen van het gezin liggen nog in het ziekenhuis. Ze hadden allemaal gegeten, van een bereide pastasalade. Een te hoge temperatuur in de koelkast én het transport van de pasta tijdens een gezinsuitstap zouden volgens gerechtelijke bronnen de oorzaak zijn geweest van de voedselvergiftiging.

Belga

Met het voedsel op zich - een pastasalade gemixt met erwten, ananas, granen en mayonaise - zou er dus niets aan de hand zijn geweest. Maar wel met het bewaren ervan. De temperatuur in de koelkast moet lager zijn dan vijf graden wat niet het geval zou zijn geweest in het appartement van het gezin Frederix-Kindermans in Kinrooi. Het gezin telt zes kinderen van wie er vijf in het ziekenhuis belandden.

Maandagavond hadden ze de pasta gegeten die ze twee dagen daarvoor al hadden meegenomen op daguitstap. De twee kinderen Frederix hadden er het meest van gegeten. De andere drie aten iets minder omdat ze het niet lekker vonden. De ouders werden 's nachts wakker omdat Anna Sophie zich heel slecht voelde. Meteen ging de familie met de vijf kinderen naar het ziekenhuis in Maaseik. Daar werden ze één na één ziek. Met een konvooi van vijf ziekenwagens - geassisteerd door drie mug-teams - werden de kinderen naar Leuven gebracht. Daar overleed Anna Sophie.

Het Federaal Voedselagentschap en de gerechtelijke politie hebben een aantal voedselstalen uit de woning van de getroffen familie gehaald. Aan de hand van labo-onderzoek willen ze achterhalen welke toxine of microbe fataal werd voor het jonge meisje.