Honderd nieuwe jobs in Genk dankzij Alro

DILSEN-STOKKEM -

De specialist in oppervlaktebehandeling Alro gaat de komende maanden ruim 600 miljoen frank investeren in de uitbreiding van de productie in zijn vestiging in Genk. Dat heeft gedelegeerd bestuurder Ludo Quirijnen aan de redactie bevestigd.

BR>Door deze investering worden 100 nieuwe jobs gecreëerd bovenop de 100 werknemers die nu bij WCA-Alro zijn tewerkgesteld. Rekening houdend met een paar kleinere investeringsprojecten in Dilsen komt het totale investeringsbedrag van de groep zelfs op 800 miljoen frank.

Alro heeft zich toegelegd op de oppervlaktebehandeling en het lakken van metalen en kunststof onderdelen voor de auto- en vrachtwagenindustrie. Om op de vraag vanuit de sector te voldoen wordt de capaciteit in Genk uitgebreid. Het is meteen de grootste investering die Alro in één keer heeft doorgevoerd. Ze is vooral gericht op opdrachten uit de auto-industrie. Gedelegeerd bestuurder Ludo Quirijnen: «In Genk wordt vooral gewerkt voor de auto-industrie. Wij waren totnutoe vooral gespecialiseerd in het lakken van kleine series en kleine formaten. Met de bouw van de nieuwe lakstraat zal ook het lakken van grote series en grote formaten tot de mogelijkheden behoren.»

De nieuwe laklijn kost Alro, dat de afgelopen jaren al fors heeft geïnvesteerd, ruim 600 miljoen frank. De investering moet in de loop van het eerste kwartaal van volgend jaar operationeel zijn. Dankzij de uitbreiding zoekt Alro de komende maanden een kleine 100 nieuwe werknemers. Dat betekent dat de tewerkstelling in Genk zowat verdubbelt. In totaal stelt Alro in zijn twee vestigingen een kleine 475 mensen tewerk.

Management

De investering in Genk is het eerste grote project van het nieuwe management dat vier maanden geleden aan het bewind kwam. Toen werd hoofdaandeelhouder Luc Thijs - die vond dat de top van zijn bedrijf na jaren van explosieve groei te broos werd - afgelost door een groep investeerders met Barclays Private Equity, Alpinvest en Lessius. Zij hebben momenteel 69 procent van de aandelen in handen, Luc Thijs is zelf nog altijd goed voor ruim 20 procent.

De investering die nu op stapel staat is volgens gedelegeerd bestuurder Quirijnen een bewijs dat de nieuwe aandeelhouders het goed menen met hun investering. «Natuurlijk hebben we te maken met investeringsmaatschappijen. Dat betekent dat zij vroeg of laat hun aandeel verzilveren. Hun egagement in Alro is echter niet van korte duur.»

Tegenwoordig zijn zowat alle grote autoconstructeurs klant bij Alro. Dat gaat van NedCar tot Mercedes-Benz, Ford en Volvo tot de VW-groep. Ook de meeste vrachtwagenbouwers weten Alro liggen. Met de overname van Scania door Volvo is die groep zelfs goed voor 40 procent van de omzet. Vaak wordt niet rechtstreeks voor de constructeur gewerkt, maar voor zijn toeleveranciers. Alro werkt bovendien voor fabrikanten van elektrische consumentenartikelen. Dit jaar wordt waarschijnlijk een omzet van 2,8 miljard gehaald. Dat is een stijging van 10 procent tegenover het jaar voordien.