Bioscoopreclame en trailers schadelijk voor het gehoor

HASSELT -

U had er wellicht nooit bij stil gestaan, maar een bioscoopbezoek kan uw gezondheid schaden. De lawaaipieken van trailers (aankondigingsfilmpjes) en reclamespots in de bioscoop zijn zo hoog dat ze blijvende schade aan het menselijk oor kunnen toebrengen. Onderzoekers van het BSI (British Standards Institution) ontdekten dat het geluid van bioscoopspotjes 88 decibel (dB) haalde, pieken van 95 dB en meer waren geen uitzondering. Een hoofdfilm galmt gemiddeld

maar

op 82 dB door de zaal. Ter vergelijking: de menselijke pijngrens schommelt tussen de 85 en 90 dB.

R.D.

BR>

David Lazenby, directeur van het BSI, ziet de evolutie naar steeds lawaaierige spots en trailers negatief in. «De gemeten decibelwaarden zijn zorgwekkend. Zij brengen op korte termijn cumulatieve schade toe aan het gehoor van een hele natie.»

De toestand kwam toevallig aan het licht toen onderzoekers van het BSI de kwaliteiten van het nieuwe geluidssysteem Dolby 737 Soundtrack Meter wilden testen. Dolby lanceerde het prototype vorig jaar al tijdens het filmfestival van Cannes. Met de Soundtrack Meter kunnen bioscopen geluidsverschillen tussen reclamespots, trailers en films wegwerken.

Bom

De Brusselse firma Decatron N.V. verzorgt het beeld en geluid voor het cinema-complex Kinepolis. Het fenomeen van te harde reclamespots is er niet onbekend. «Tegenwoordig eisen publiciteitsfirma's dat hun clip als hardste gespeeld wordt. Een groot probleem,» zegt een woordvoerder van Decatron die anoniem wenst te blijven. «Fabrikanten van geluidssytemen zoals Dolby en Sony leggen normen op voor het optimaal gebruik van het geluid, maar er is geen reclamemaker die daarmee rekening houdt. De kwaliteit van het geluid is niet de hoofdzaak van een commercial. Een reclamespot moet inslaan als een bom, liefst met een gelijksoortig geluid. De meeste publiciteitspots worden daarenboven nog mono afgespeeld. Gevolg: het geluid wordt agressiever en de spot krijgt meer impact.»

Toch zijn niet alleen de reclamemakers de grote boosdoeners. De producenten van het oorlogsepos 'Thin Red Line' stonden erop dat het geluid van de film onveranderd moest blijven. De decibelmeters prikten voorbij de 100 dB.

«Dat is geen uitzondering. Actiefilms hebben geregeld van deze piekjes, maar een explosie van twee seconden is niet zo schadelijk als een monotone klank van 85 dB. Persoonlijk vind ik dat je een film ook mag

voelen

, dat je de details van het geluid niet moet verstoppen. Maar wat belangrijker is: vindt de bioscoopganger dat ook? Onze firma moeten voortdurend schipperen tussen de filmliefhebber en de reclamemaker voor wie het motto 'Harder, harder!' geldt. Een gulden middenweg ligt niet voor de hand.»

Pijngrens

De pijngrens van het menselijk oor ligt tussen de 85 en 90 dB, afhankelijk van factoren als geluidssterkte, toonhoogte of de duur. In Groot-Brittannië en in België staat in het arbeidersreglement dat arbeiders die blootgesteld worden aan een geluid van 85 dB oorbescherming moeten dragen. In discotheken geldt een maximum van 90 dB, maar over bioscopen zegt de wet in Groot-Brittannië en in ons land niets. In de VS wel, daar voorziet de wet een limiet van 87 dB.

Het BSI stelt de Britse regering nu voor het maximale geluid van trailers en commercials te beperken op 85 dB. Een beslissing wordt verwacht tegen 30 september. De Britse reclame-industrie zegt alvast blij te zijn met de voorgestelde standaardwaarde. Een woordvoerster van de Cinema Advertisers' Association: «Het spreekt voor zich dat we willen werken binnen veilige normen. Het is al jaren een drukbesproken discussie. Hopelijk valt er binnenkort een oplossing uit de bus waarmee iedereen zich kan verzoenen.»