De nieuwe regels van het taxfree winkelen

ZAVENTEM/OOSTENDE -

Sinds 1 juli is het in Europa gedaan met belastingvrij winkelen. Deze ingreep heeft op vliegvelden en veerboten voor reizigers naar de meeste Europese bestemmingen heel wat veranderingen veroorzaakt. Vooral voor de toeristen die maar eenmaal per jaar naar het buitenland trekken, is de verwarring vaak groot. Daarom de spelregels nog eens op een rijtje.

T.V.

BR>

Ondanks het afschaffen van het taxfree winkelen is er voor de passagiers die vanuit Zaventem vertrekken niet veel veranderd. Financieel gezien dan toch niet, want iedereen die vliegt binnen de Europese Unie betaalt in de voormalige Duty Free-shops wél taksen, maar zonder dat hij een frank meer over de toonbank schuift. Dat kan omdat de Belgian Sky Shops (BBS), die de taksvrije shops op de luchthaven uitbaat en de Brussels International Airport Company (BIAC) een deel van hun marge laten vallen. De klant betaalt dus wel BTW, maar op een kleiner bedrag. Dit geldt voor alle producten behalve voor tabak en alcohol. Drank kopen tegen normale prijzen kan wel binnen de Europese Unie. Sigaretten krijg je echter niet mee. Vanaf september komt hier wel verandering in. Vanaf dan worden er sloffen met twee prijzen aangeboden in de winkels: voor EU- en voor niet-EU-passagiers. Voor de eersten zijn de sigaretten dus aan de gewone winkelprijs, met de hoge taksen.

Alleen reizigers buiten de Europese Unie (waartoe bijvoorbeeld ook de Canarische Eilanden worden gerekend, Cyprus, Jersey en Guernsey, Malta, en de Franse Overzeese Gebieden) kunnen zich nog alcohol en tabak aanschaffen zonder er accijnzen op te moeten betalen. Wie alleen een tussenlanding maakt en doorvliegt naar een bestemming buiten de Europese Unie, kan wel taxfree kopen.

Een tip voor reizigers binnen de Europese Unie: reis je naar een duur land, sla dan best thuis - of in Zaventem - je voorraad tabak of alcohol in. Maar vooral in Zuid-Europa zijn nog genoeg landen waar het voordeliger is op de plaats van bestemming je aankopen te doen.

Veerboten

De verbootorganisaties hebben ook zo hun eigen methodes om de verkoop op peil te houden. «Wat de overzet van Oostende naar Dover betreft, is er voor de passagiers eigenlijk niets veranderd,» zegt Kevin Charles van Hoverspeed. «Zolang we in Belgische of internationale wateren varen, kunnen ze goederen blijven kopen. Eenmaal we Britse wateren invaren, stoppen we de verkoop. Op die manier moeten we de passagiers alleen de Belgische taksen aanrekenen. Deze liggen immers veel lager dan de Britse accijnzen en zo blijven de prijzen laag. Bovendien valt de aankooplimiet op de goederen weg.» Ook bij P&O Stena Lines, de maatschappij die onder andere de overzet vanuit Calais naar Dover verzorgt, blijven de sterk gereduceerde prijzen gelden. Wat de verkoop van alcohol en tabak betreft, start de verkoop aan boord pas in Franse wateren, omddat de Franse accijnzen ook weer lager zijn dan de Engelse.