Productie van Mondeo in China leidt niet tot ongerustheid in Genk

Dat Ford begin volgend jaar ook Mondeo's in China gaat produceren en zijn achterstand op de automarkt daar tegen 2007 met vier modellen weggewerkt wil zien, leidt voorlopig niet tot ongerustheid bij autoconstructeur Ford in Genk. Woordvoerder Wilfried Baeken van Ford België kon donderdag enkel bevestigen dat Ford plannen in die zin heeft, maar dat het op dit ogenblik nog niet vaststaat of ook in China zal geassembleerd worden. Ook de vakbonden verwachten de eerstkomende jaren geen gevolgen voor de productie van de Mondeo in Genk.

Belga

Baeken bevestigt dat Ford van plan is om in één van zijn drie fabrieken van start te gaan met de productie van de Mondeo en verwijst daarbij naar een mededeling van Changan Ford in april van dit jaar naar aanleiding van de Shanghai Auto Show. Toen werd door algeeen directeur Ron Tyack van Ford in China gesteld dat er op korte termijn zou gestart worden met de productie van de Mondeo in één van de drie vestigingen van Ford in het zuidwesten van China en dat er gemikt werd op een verkoopscijfer van 4 tot 5.000 Mondeo's op jaarbasis.

Op de vraag of de productie van de Mondeo in China al dan niet gevolgen zal hebben voor de Ford-vestiging in Genk, kon Baeken geen antwoord geven.

De vakbonden van hun kant verwachten de eerstkomende jaren althans dat dit niet het geval zal zijn. "Je moet weten dat Ford tot voor kort totaal niet aanwezig was op de Chinese markt. Bovendien is het zo dat China nog volop aan het ontwikkelen is en dat onder meer het wegennet nog volledig uitgebouwd moet worden. Dat zal zeker enkele jaren in beslag nemen. Maar wanneer China zich als volwaardige markt aanbiedt, zou Ford er wel eens goede zaken kunnen doen. Op zich is dat geen probleem, indien Ford erin slaagt om de productie in Europa op peil te houden en zijn auto's hier aan de man te brengen welteverstaan", stelt Gerard Ignoul van het ACV.