Motorcrossbond op zoek naar financiële steun

HASSELT -

Kan de Belgische ploeg zijn wereldtitel niet verdedigen op de Motorcross der Naties in Brazilië (26 september)? Een vraag die je steeds meer en meer hoort in de paddocks. Reden van de twijfel: geldgebrek om de Belgen in Indaiatuba te krijgen. «Het is inderdaad een kostelijke onderneming,» zegt André Vertomme, afgevaardigde van de Antwerpse afdeling van de BMB. «Maar we zijn volop bezig met verschillende firma's om ons financieel te steunen.»

Jürgen SCHROOTEN

BR>

Oorspronkelijk had de BMB een budget van 400.000 frank voorzien voor de Motorcross der Naties, de Trial der Naties en de zesdaagse enduro. «Daar is momenteel nog zo'n 200.000 frank van over,» aldus Vertomme. «We kunnen wel nog rekenen op 125.000 frank van het Olympisch Comité. Maar dat is nog veel te weinig om onze ploeg in Brazilië te krijgen, want we hebben toch zo'n 1.200.000 nodig. Daarom zijn we volop op zoek naar sponsors. En dat lukt vrij aardig. Zo is L&M bereid om de vlucht en het hotel van hun piloten (Everts en Smets, nvdr) te bekostigen. Radson zou ook tussenkomen in de kosten. Joël Robert zou contact hebben met een firma van sportdranken. Die firma wil in Brazilië een actie op het getouw zetten. Bovendien besparen we op transportkosten van het materiaal: Everts blijft na de laatste Grote Prijs in Budds Creek in de States. Het kost dus niet zoveel om zijn materiaal naar Brazilië over te vliegen. En Patrick Caps, als hij in het team wordt opgenomen, krijgt een motor uit de Verenigde Staten. Dat helpt ons enorm.»

Gisterenavond laat vond er op de Bond een vergadering plaats om de knopen door te hakken. «Eén ding is zeker: we laten ons niet onder druk zetten,» aldus Staf Vanhees, de vertegenwoodiger van Limburg. «Op 1 januari wordt de BMB opgesplitst in een Vlaamse en Waalse vleugel. Het is niet de bedoeling om nu alles uit te geven en dan volgend jaar met niets op onze rekening te beginnen. We hebben steun van de sponsors nodig. Nee, een Motorcross der Naties zonder de Belgen is gewoon ondenkbaar. We moeten gewoon naar Indaiatuba, zo simpel is het. Desnoods moet Action Group (de organisator van alle WK's motorcross, nvdr) maar tussenkomen in de kosten.»

Finland (vorig jaar tweede) liet al weten niet naar Brazilië te gaan omwille van geldproblemen. Achter de deelname van de Nieuw-Zeelanders (derde in Foxhill) staat om dezelfde reden een heel groot vraagteken.

Welke piloten?

Ook op sportief vlak kondigt de Naties zich als niet gemakkelijk aan. In het verleden werd de Belgische ploeg altijd bekendgemaakt tijdens de GP 500cc in Namen. Iets wat team-manager Joël Robert dit jaar niet deed. De zesvoudige wereldkampioen weet nog altijd niet welke drie piloten hij meeneemt naar Brazilië. Wordt het de ploeg van twee jaar geleden met Bervoets (125), Everts (250) en Smets (open)? Of rijdt Patrick Caps (vorig jaar de revelatie in de Naties en nu aan een erg sterk seizoen bezig) in de 125cc? En wie moet dan plaats ruimen voor de jonge Waal? Allemaal vragen die binnenkort toch beantwoord moeten worden.