Eersteklasse-clubs verkochten al 23.000 abonnementen meer dan vorig seizoen

HASSELT -

Het eerste weekend van het nieuwe voetbalseizoen heeft een aantal records gebroken. Zowel op als naast het terrein. Honderdduizend toeschouwers voor de eerste speeldag, de jongste tien jaar kwam er nooit meer volk naar de stadions. Ook voor volgend weekend zijn de vooruitzichten goed.

teksten Luc MARTENS

BR>Voor de clubs niet meteen een verrassing. Zij zagen de jongste maanden de abonnementen als zoete broodjes de deur uit gaan. Tot nu toe werden er bijna 23.000 seizoenskaarten meer verkocht dan vorig seizoen. Een stijging van 37 procent en het gaat nog maar om voorlopige cijfers.

Meer abonnementen betekent niet automatisch meer volk in de tribunes. Maar de voetballiefhebber is blijkbaar opnieuw bereid om massaal naar het stadion te trekken. Een evolutie die haaks staat op de moeilijke tijden die het Belgisch voetbal doormaakt.

Eerst nog even duidelijk maken dat het hier om

voorlopige

cijfers gaat. De verkoop van abonnementen is nog niet afgesloten. Toen we gisteren Lokeren contacteerden stonden er nog lange files aan te schuiven om een seizoenskaart te kopen. Ook in Aalst en Gent, waar een lichte terugloop werd vastgesteld, maken ze zich sterk dat binnen enkele weken het cijfer van vorig seizoen zal worden verbeterd. «Nog voor de inkt van jullie krant droog is, zullen we minstens evenveel abonnementen hebben als vorig seizoen. Onze goede resultaten van de jongste weken bebben duidelijk wat los gemaakt bij onze achterban,» stelt

manager Lowagie

van AA Gent tevreden vast.

Fankaart

De

topdrie

van vorig seizoen doet het uitstekend, dat is de eerste vaststelling. Genk (+120%) schrijft met 18.300 abonnees, een absoluut record, geschiedenis in het Belgisch voetbal. Ook Anderlecht (+27%) en Club Brugge (+28%) kregen nooit meer vaste klanten over de vloer.

Anderlecht-manager Verschueren:

«Ik denk dat het veel te maken heeft met de praktische problemen die er vorig seizoen rond de fankaarten zijn geweest. Ellenlange files aan de loketten en bij risicomatchen moest je al een dag op voorhand voor een ticket naar het stadion komen. De mensen willen meer comfort, geen wachttijden meer, op een redelijk uur in het stadion aankomen waar een mooie zitplaats voor hen is gereserveerd. Daarom nemen ze een abonnement, dan zijn ze van al die problemen verlost. Natuurlijk blijft het product dat je levert erg belangrijk. Wij profiteren ook van onze schitterende terugronde van vorig seizoen en van onze transferpolitiek. Voor het duo Koller-Radzinski, daar wil een mens nog eens voor uit zijn zetel komen. Tenslotte is ons stadion ook veiliger geworden. De accommodatie is in orde, de samenwerking met rijkswacht en politie loopt voorbeeldig. Dus kopen ook steeds meer families een jaarabonnenment.»

Kempen

De spectaculaire vooruitgang van GBA (+725%), Verbroedering Geel (+300%), en KV Mechelen (+50%) is logisch, want nieuw in eerste klasse. Toch zullen zij voor meer volk in de tribunes zorgen dan hun voorgangers Germinal, Oostende en Kortrijk.

Andere merkwaardige vaststelling is dat de clubs in de Kempen de supporters netjes onder mekaar aan het verdelen zijn nu Geel tussen Westerlo en Lommel is komen postvatten. Westerlo (1.500 abonnementen) is Lommel (1.350) in één seizoen tijd resoluut voorbijgestoken, terwijl Geel (1.200) van uit het niets sterk komt opzetten.

Spektakel

Naast de topdrie, doen ook een aantal provincieclubs het uitstekend. Ondanks hun relatief beperkt hinterland doen Moeskroen (+ 40%), STVV (+ 13%) en Lierse (+27%) het uitstekend in de voorverkoop. In Moeskroen hebben 4.000 fans voor zekerheid gekozen door een abonnement te nemen, anders wordt het iedere thuismatch drummen voor een plaatsje. STVV bewandelde met succes nieuwe wegen en prospecteerde vrij agressief de markt van potentiële abonnees.

Lierse-manager Neel De Ceulaer

zag vooral de nieuwe zitplaatsen in een wip de deur uitgaan. Voor hem is het duidelijk: de mensen zoeken comfort.

«We hadden en hebben nog een grote achterstand op buitenlandse clubs. Daar pronkt men al jaren met nieuwe, klantvriendelijke stadions. Wij ondervinden het nu aan den lijve, de vraag naar comfortabele plaatsen is groot. Bovendien willen de mensen niet meer aanschuiven met een veiligheidspasje, het is gemakkelijker meteen een abonnement te nemen.»

Ook de stijgende spektakelwaarde van de Belgische competitie speelt een rol.

«We zitten weer in de goede richting, de negatieve spiraal is omgebogen. Ik denk dat het goed is geweest dat de jongste drie jaar twee outsiders de titel hebben gepakt. Want er was vervlakking opgetreden, de spanning was al vroeg uit de competitie. Nu heerst er weer ambiance in de stadions, daar komen de mensen op af.»