«18.300 abonnees en een wachtlijst van 800»

GENK -

Met 18.300

gereserveerde

abonnementen heeft Racing Genk zowat alle bestaande records verpulverd.

BR>«Heeft allemaal te maken met het product voetbal dat wij de jongste jaren hebben kunnen aanbieden,» zegt manager Paul Heylen. «Genk heeft gestunt in de beker, in de competitie en Europees. De club heeft goed op die belangstelling ingespeeld, zodat wij steeds een formidabele sfeer in ons stadion hebben. Een voorbeeld dat andere clubs nu willen overnemen. Als zij er in slagen evenveel ambiance rond hun veld te creëeren, zal daar ook veel meer volk op afkomen.»

«Er is ook nog het comfort dat steeds meer mensen aantrekt. Met Brugge, Genk, Standard, Charleroi en nu ook Lierse en Moeskroen komen er een aantal nieuwe stadions bij. Supporters moeten in de beste omstandigheden naar een match kunnen kijken.»

De medaille heeft voor Genk ook een keerzijde. «18.300 abonnees is natuurlijk heel mooi. Maar je moet ook de middelen hebben om dat allemaal te verwerken. Misschien zijn we wel wat te snel aan het groeien. De architecten hebben me tot nu toe nog altijd niet kunnen zeggen hoeveel zitjes er exact in ons nieuwe stadion ter beschikking zullen zijn. Dat is een probleem voor de toewijzing van de plaatsen, 'want mama wil graag naast papa in de tribunes'. Van de 18.300 gereserveerde abonnementen zijn er al 14.000 afgehaald. De rest, 4.300, staan meestal op naam van bedrijven. Moesten die niet allemaal worden opgehaald, is dat geen probleem. Wj hebben hier nog een wachtlijst van 800 geïnteresseerden.»

«De club moet naarde klanten toegaan»

SINT-TRUIDEN -

«Parallel met onze goede sportieve campagne van vorig seizoen en onze knappe Intertoto in het voorseizoen, hebben wij een geslaagde actie naar potentiële abonnees opgezet,» zegt Geert Smets, commercieel manager van STVV.

«Samen met de firma CIS (Consultency in Sports) hebben wij 12.000 mogelijke abonnees aangeschreven en daarna telefonisch bewerkt. We hebben hen gewezen op de talrijke voordelen die een abonnement op Staaien biedt. Ook onze spelers hebben we ingezet om naar de mensen te telefoneren. Klantenbinding noem ik dat. Het feit dat een abonnement recht geeft op een aantal voordeelbons bij onze hoofdsponsors, is een schot in de roos. De abonnes komen niet meer zomaar naar de loketten gewandeld. Die tijd is voorbij. De club zelf moet de markt prospecteren.»

Bij STVV steeg het aantal seizoenskaarten van 3.100 naar 3.500.

«Als we zondag in Brugge hadden kunnen winnen, hadden we de kaap van 4.000 misschien binnen ons bereik. Meer zit er echt niet meer in. We zitten met de beperking van onze accommodaties. Van al onze abonnees heeft 85% een zitplaats gereserveerd. We hebben er nu nog slechts 150 over voor de losse verkoop. De mensen willen comfort. Wie op Staaien nog een zitje wil om de matchen tegen Brugge, Anderlecht en Genk te zien, zal een abonnement moeten kopen vrees ik.»

«Transferpolitiek zetsupporters in beweging»

LOMMEL -

In vergelijking met de andere eersteklassers heeft SK Lommel vrij weinig abonnees (1.350). Toch is commercieel manager Jef Vangeel relatief tevreden met de lichte vooruitgang die de club mocht noteren.

«Na ons sportief erg mager seizoen waren onze verwachtingen niet al te hoog. We hebben daarom de prijs van de abonnementen ook niet verhoogd. Met 8.000 fr. voor een zitje moeten wij de goedkoopste club van het land zijn.»

«Onze supporters hebben ook lang getwijfeld. Ze zijn pas erg laat naar abonnementen komen vragen. De twijfel was groot. Blijkbaar heeft onze tranfserpolitiek hen in beweging gezet, is het vertrouwen weer gegroeid. De jongste weken is de verkoop echt losgekomen. Wij voelen nu ook druk van de supporters om nog een bijkomende aanvaller binnen te halen. Als we daarin slagen, verwacht ik nog een positieve knik in de abonnementenverkoop. Maar 1.350 abonnees vind ik zeker niet slecht.»

Speciale acties naar de supporters werden er in Lommel nog niet opgezet.

«We zijn daar nu volop mee bezig,» zegt Jef Vangeel. «Momenteel lopen er onderhandeling met de middenstand van Lommel om samen met de club iets naar de supporters op te zetten. Ook onze shirtsponsor wil meer naar de fans toe werken. Voor onze volgende thuismatch tegen Aalst zal er een showprogramma van een uur in mekaar worden gestoken. Maar het belangrijkste blijft het sportieve. Ik verwacht dat we nog een aantal mensen over de streep kunnen trekken als onze transfers helemaal zijn afgerond.»