Bonden willen staken voor behoud Visteon

GENK -

De Europese vakbonden bij Ford verzetten zich tegen het afstoten van onderdelenfabrikant Visteon. Als Ford zou overgaan tot een verzelfstandiging van Visteon, zijn de vakbonden die vertegenwoordigd zijn in de Europese ondernemingsraad zelfs bereid tot het voeren van een Europese staking. Dat heeft de redactie in vakbondskringen vernomen.

BR>Visteon is de winstgevende poot van Ford die instaat voor de productie van onderdelen. Ford overweegt al geruime tijd een verzelfstandiging van Visteon. Dat zou onder meer kunnen via een beursgang.

Visteon is een nog vrij jonge onderneming. Ze ontstond in 1997 uit de samenbundeling van alle onderdelenfabrieken van Ford. Als zelfstandige vennootschap moet Visteon ook voor andere constructeurs kunnen werken, terwijl voor Ford-opdrachten de concurrentie wordt aangegaan met andere toeleveranciers. Het tweede kwartaal maakte Visteon een winst van ruim 10 miljard frank. Het is inmiddels uitgegroeid tot de derde grootste onderdelenleverancier in de wereld, na Delphi en Bosch.

Omdat Visteon tegen het jaar 2002 ruim 20 procent van zijn afzet wil realiseren buiten Ford, overweegt de autoconstructeur al geruime tijd de volledige verzelfstandiging van het concern. Als de stempel van Ford wegvalt, zullen ook andere constructeurs voor hun onderdelen bij Visteon komen aankloppen, zo luidt de redenering.

Het aantrekken van klanten buiten Ford lijkt inmiddels wel te lukken. In de eerste helft van het jaar sleepte Visteon voor ruim 40 miljard frank aan opdrachten in de wacht. Ruim een derde daarvan was bedoeld voor andere autofabrikanten.

Niet te spreken

De vakbonden in de Europese ondernemingsraad zijn niet over de plannen van Ford te spreken. Bij Visteon werken wereldwijd 78.000 mensen, verdeeld over 21 landen en 125 vestigingen. Zij vinden dat de ruim 78.000 personeelsleden, die nu nog onder Ford horen, een onzekere toekomst tegemoet gaan in een nieuw bedrijf. Volgens personeelsdirecteur Marcel Kellen van Ford Genk heeft het protest vooral te maken met «de schrik voor het onbekende.»

In verband met Visteon ontkende productiechef Rolf Zimmermann vorig week nog een mogelijke alliantie met Lear Corporation, momenteel de vijfde onderdelenfabrikant in de wereld. Of de vakbonden genoegen zullen nemen met de mededeling dat de verzelfstandiging van Visteon nog niet aan de orde is, valt nog af te wachten.

Bovendien blijft de vraag of de Europese Ford-vestigingen gezamenlijk tot actie bereid zullen zijn. Gerard Ignoul van het ACV: «Wij hebben de ervaring dat in de verschillende fabrieken in de eerste plaats naar de eigen situatie wordt gekeken. Visteon is dan misschien iets te ver van ons bed. Maar als het probleem zich stelt, zullen we met onze mensen moeten praten.»