Alleen de eerste vijf minuten van 'Camping Casablanca' zijn moeilijk

BRUSSEL -

«Jongejonge, hier hoor je wat,» grijnst regisseur Patrick Riguelle, «zeker als ze beginnen te zingen.» Ene mevrouw Suzanne heeft zopas haar opmerkelijke bijdrage ten beste gegeven. Nauwelijks te gebruiken wat de tekst betreft, maar Kurt Van Eeghem, vandaag de gast, heeft haar uitvoerig in de bloemen gezet voor haar fraaie sopraan. Terecht.

J.V.

BR>We bevinden ons in de Radio 1-studio van waaruit het programma 'Camping Casablanca' gaat. Het dient gezegd, de sfeer is opperbest.

'Camping Casablanca' is het soort programma waarvoor je niet thuis blijft, maar dat er tijdens de vakantie best mag wezen. Niks hoge hoed, gewoon aardig entertainment. In het eerste uur mogen de luisteraars een liedje van een nieuwe tekst voorzien, in het tweede uur wordt er gekwist. Kurt Van Eeghem, pas terug van vakantie in de Provence, heeft gekozen voor 'Volare', de telkens opnieuw gecoverde kraker van Domenico Modugno.

De opdracht: «Het moet gaan over de regen en over de eclips, die we, door de wolken, misschien niet gaan zien.» Het begin van het refrein heeft hij al klaar:

Het regent, ooh ooh,ik kan er niet tegen, oh oh oh oh...

Jetlag

Het team van 'Radio Casablanca' is vier, vijf koppen sterk. Wegens de vakantie is het een wisselend gezelschap. Dan is de ene weg, dan de andere. Presentator Sven Speybrouck is juist terug van drie weken Ecuador. Heeft nog last van jetlag. Lode Roels, die hem verving, kan het programma niet missen en volgt de uitzending in de studio. Nu is muzieksamensteller Jan De Mol weer vertrokken.

De Mol is ook de campinguitbater. De stem die de mededelingen omroept -

Pff pff

of

toktok

, om te horen of de micro gaat - is de zijne.

«We hebben een hele voorraad van die spotjes in de computer zitten,» verklapt Brecht De Volder. «We kunnen voort tot Jan terug is.»

De Volder is één van de twee telefonisten-redacteurs. Zijn collega is Lisbeth Imbo. Om beurten vangen ze de telefoontjes op. Ze selecteren, tikken de teksten vlug in op hun beeldscherm en geven die info door aan de studio. In het tweede deel vangen ze ook de kwiskandidaten op.

«Het probleem is altijd de eerste vijf minuten,» zegt Lode Roels. «De mensen hebben even tijd nodig om te reageren. Wie de eerste minuten belt, geraakt tamelijk gemakkelijk binnen; nadien wordt het veel moeilijker. Per uitzending gaan zestien tot achttien telefoontjes op antenne. Hoeveel mensen er bellen, weten we niet. Wel horen we vaak klagen dat het altijd bezet is.»

Mocht er haast niemand bellen, dan ligt een rampenscenario klaar, maar dat moest nog nooit uit de schuif worden gehaald. Tuurlijk niet, er is altijd nog Huguette De Backer, die tot voor kort haast elke dag in de uitzending zat.

«We hebben haar gevraagd niet meer dan één keer per week te bellen,» zegt Lode Roels. «Ze heeft teksten geschreven voor o.a. Connie Neefs en Liliane St Pierre. Ze weet hoe het moet. Het metrum klopte altijd. Maar we mogen natuurlijk niet de indruk wekken dat het hier een clubje is.»

Kaka

Lisbeth Imbo en Brecht De Volder vormen tegelijk de censuurcommissie. Grove of beledigende teksten stuitten op hun njet.

«Daar hebben we zelden een probleem mee,» zegt Brecht De Volder. «Wat wel eens gebeurt, is dat er een zatterik aan de telefoon hangt. Als we een tekst weigeren, is het doorgaans omdat hij langs geen klanten klopt met de melodie of met de opdracht. En dan nog. Laatst hadden we een dichter. Die had een heel gedicht geschreven. Had het iets te maken met het thema? Nee. Paste het bij de muziek? Nee. Toch was hij erdoor geraakt.»

Vorige week hoorden we van een beller dat hij «van de juffrouw», Lisbeth dus, «kaka gedaan» had moeten vervangen door «in de broek gedaan».

Lisbeth Imbo moet er nog om lachen. Geen censuur, maar een

practical joke

van de met vakantie vertrekkende Jan De Mol.

Om twaalf uur moet de stuido even ontruimd worden voor het nieuws en het beursbericht. Kurt Van Eeghem en zijn gitarist, Kris Peeters, hebben een print gekregen van de binnen gelopen teksten. Ze plegen overleg en zien het wel zitten. Om vijf voor half één is Kurt Van Eeghem al klaar. Hij heeft alle tijd om te schitteren in de Trivial Pursuit Millennium-kwis. Vijf van de zes vragen juist. De luisteraas verpletterd met 5-2. Om tien voor één mag hij de nieuwste versie van 'Volare' ten gehore brengen.

«Bwah, het ging gemakkelijk,» zegt hij als hij uit de studio komt. «Als je een paar goeie teksten krijgt, is het niet zo moeilijk. Ik vond het plezierig om doen.»

'Camping Casablanca', 11.03 uur, Radio 1