Hasseltse dj's in videoclip van Soulwax

HASSELT -

Aanstaande maandag komt de nieuwe single 'Too Many Dj's' van Soulwax uit. Om al even veel potten te breken als voorgangers 'Saturday' of 'Conversation Intercom' werd, op verzoek van platenfirma PIAS, de muziek van de nodige beelden voorzien. Niet met desolate woestijnlandschappen, blitse BMW's of verbluffende FX. Wel met een montage van een dertigtal dj's (en publiek) in evenveel Vlaamse cafés. Ook in Bilzen en Hasselt werd er «Actie!» geroepen en daarom deed Phoenix wat extra

rouge

op de wangen om eens mee te piepen tijdens de opnames in het Hasseltse café Export.

Christof RUTTEN

BR>

Begin nu nog niet meteen muziekzenders Mtv en TMF af te speuren naar de Soulwaxclip. Waarschijnlijk zal de video pas achter enkele maanden op het scherm te zien zijn. Voorlopig zijn vooral 'ruwe' beelden opgenomen en vooraleer het resultaat op de buis verschijnt, kan het concept nog meerdere kanten op.

Pix & Motion is het productiehuis dat de clip moet inblikken in nauwe samenwerking met Stephen Dewaele van Soulwax, die trouwens een regisseursdiploma op zak heeft. Dave Van den Heuvel, assistent productie, weet meer. «Van Knokke tot en met Bilzen zijn we dj's gaan filmen in meer dan dertig café's. Niet zomaar dj's, we zijn echt op zoek gegaan naar 'andere' exemplaren. Mensen die draaien op bruiloften, in een gewoon café of op kleine feestjes. Niet de stereotiepe, hippe house-exemplaren van megadiscotheken. Pas op. We willen die 'andere' dj's daarmee niet uitlachen hé, verre van. Alle dj's die we hebben gefilmd, moesten de tekst van de nieuwe single kunnen meelippen.»

Make-up

Zodra er genoeg beeldmateriaal verzameld is, gaat Dave samen met teamgenoot Luc Martens en Stephen Dewaele, rond de tafel zitten. «Om te selecteren. Niet elk beeld zal bruikbaar zijn. Bovendien moeten we werken met een zeer klein budget, tijdens het filmen kunnen we echt niet op te veel details letten. Creatief werken is dus de boodschap en tijdens de montage zal er veel ruimte zijn voor spontaniteit.»

Om de opnames voor te bereiden, telefoneerde Dave naar meer dan 250 dj's en cafés in Vlaanderen. Aan de hand van die info, selecteerde hij een 30-tal locaties en mensen. In Hasselt viel de keuze op de Export en Café Café. «In Café Café hebben we een Mexicaans sfeertje nagebootst. In de Export was het de bedoeling om veel volk te hebben en veel ambiance,» legt Dave nog uit. Volk genoeg in de Export, al zaten de affiches op de wc daar wel voor iets tussen. «Exlusieve videoclipopnames van Mtv van Soul-wax», scandeerden de pamfletten. Niet helemaal correct, maar wel een bomvolle keet, waaronder een pak vrouwen. Dat bleek ideaal. «Er waren wat problemen met de belichting», weet Dave. «Vandaar dat we naast de dj's ook gezocht hebben naar andere accenten. De toog laten omringen door mooie meisjes bijvoorbeeld.» De dames waren snel bereid. Op de wc kwam het zelfs even tot hectische toestanden voor de spiegel. Extra make-up was in ieder geval niet nodig.

Weense wals

Zodra het Soulwaxnummer door de boxen knalt, beginnen de dames te shaken. Cameraman Luc zoomt ondertussen fel in op het gezicht van Isabelle, een van de Export-dj's. «Plezant,» zegt ze na de

shoot

. «Pas een dag op voorhand belde de bazin me op met het nieuws dat ik gefilmd zou worden. De tekst meelippen ging redelijk.

(ironisch lachje)

Maar ik ben niet iemand die spontaan begint te dansen, dus voor deze clip heb ik me toch een beetje moeten forceren.» Isabelle draait altijd op vrijdagavond in de Export, Dirk Jacobs (let op zijn initialen) doet dat op donderdag. «Zenuwachtig? Nee, als je jezelf nerveus maakt, gaat het alleen maar slechter.» Dj-ervaring heeft ie trouwens genoeg, al vanaf zijn 16de, maar een echte Soulwaxfreak lijkt ie niet. «Ik zal geen volledige collectie kopen van hardere Studio Brussel-muziek. Maar een dj moet wel

allround

zijn. Op een bruiloft moet je evengoed een Weense wals als een stevige Afrekeningshit kunnen draaien.» Een waarheid als een koe. Hou die tv in de mot, misschien komt u Dirk en Isabelle wel eens tegen op de buis.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer