Volvo zegeviert in Zweedse broedertwist

GOTEBORG -

De Zweedse vrachtwagenfabrikant Volvo heeft zijn slag thuis gehaald. Volvo heeft met de belangrijkste aandeelhoudenr van Scania, de investeringsmaatschappij Investor van de familie Wallenberg, een akkoord bereikt. Volvo krijgt 49,3 procent van het aandelenkapitaal en 69,6 procent van het stemrecht in handen. Volvo betaalt 278 miljard frank voor de overname. Aan de overname is een acht maanden durend gevecht voorafgegaan. Volvo en Scania vormen de tweede grootste vrachtwagenproducent na DaimlerChrysler.

BR>

Door de overname wordt Volvo op het gebied van zware vrachtwagens en bussen de grootste in Europa, met een marktaandeel van zo'n 30 procent. Over de hele wereld gezien is alleen het Duits-Amerikaanse DaimlerChrysler (onder meer Mercedes-Benz) groter dan de nieuwe combinatie.

In België heeft Volvo een fabriek en zijn wereldwijd distributiecentrum in Gent. Daar werken 2.700 mensen en worden 27.000 vrachtwagens geproduceerd. Scania heeft in Opglabbeek zijn Europese distributiecentrum.

Volvo heeft wereldwijd ruim 52.500 werknemers en Scania 23.500. Als de fusie wordt goedgekeurd door de Europese Commissie, wordt het de tweede grootste producent van vrachtwagens en bussen ter wereld na DaimlerChrysler. In 1998 haalde Scania een omzet van 225 miljard frank, tegen een omzet van 400 miljard frank voor Volvo Truck. Beide ondernemingen realiseerden in de eerste helft van dit jaar een groei van 12 procent. Verwacht wordt dat Scania een eigen divisie blijft binnen Volvo, met gescheiden distributie en met behoud van het eigen karakter.

Met de fusie van Volvo en Scania is het aantal onafhankelijke producenten van zware vrachtwagens verder verminderd tot zes. In 1972 waren er nog 27.

Acht maanden

De raid van Volvo op Scania begon in januari. Enkele weken voordat Volvo zijn personenwagenafdeling verkocht aan Ford, deed Volvo een vijandig bod. Dat werd echter afgewimpeld. Daarna verhoogde Volvo zijn aandeel in Scania tot vijf keer toe, om te eindigen op 20 procent.

Investor weigerde aanvankelijk zijn aandelen te verkopen. Om zich te beschermen tegen Volvo verhoogde Investor in mei zelfs zijn belang tot 27,3 procent van het aandelenkapitaal en 49 procent van het stemrecht. Tot dan toe was dat respectievelijk 26,5 en 42 procent. Volvo liet na deze actie weten de overnamepogingen te staken.

Acht maanden geleden was Scania-baas Leif Oestling zowat in alle staten, maar nu noemt hij de overname de keuze van het kleinste kwaad. «Waarschijnlijk is dit voor beide partijen een goede zaak. Anders was Scania misschien in buitenlandse handen terechtgekomen, met alle gevolgen van dien.»

Sinds de verkoop van de autodivisie aan Ford werd Volvo door velen gezien als een van de volgende overnameslachtoffers. Een van de kandidaten was Volkswagen, dat al jaren pogingen onderneemt om in de vrachtwagenproductie te stappen.

De beurs van Stockholm reageerde gisterenmorgen euforisch op de aankondiging. Het aandeel Scania steeg 25 procent vlak na beursbegin, terwijl Volvo ongeveer een procent moest prijsgeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer