Trendbreuk zorgt voor goedkopere occasies en hogere lease-tarieven

HASSELT -

Het tweejaarlijkse Autosalon vormt, met de speciale koopvoorwaarden van zowat elke constructeur, een fikse stimulans voor de verkoop van nieuwe auto's. Even traditioneel is de daling van de verkoopscurve in het jaar erop. «Toch werden er in de eerste 7 maanden van dit jaar 30.000 auto's méér verkocht dan in dezelfde periode van '98, nochtans een

Autosalon-jaar

. Die stijging komt erg onverwacht,» zegt Tony Verhelle, hoofdredacteur van de Autogids. Zijn verklaringen nog speculatief, dan de gevolgen veel minder: goedkopere occasies - maar niet voor alle merken. En hogere leasetarieven - maar nog niet meteen.

BR>

Van januari tot en met juli '99 werden in België 330.934 nieuwe personenauto's verkocht. In dezelfde periode van '98 waren er dat nog maar 299.783. «Dat is een stijging van 10 procent, als je het vergelijkt met '97, het vorige niet-salonjaar, zelfs een stijging met 25 procent,» zegt Verhelle, die slechts kan raden naar de oorzaak: «Meer vertrouwen in de economie, misschien? Nu moet wel gezegd dat voor de laatste 4 maanden van het jaar een serieuze terugval van de nieuwverkoop van personenwagens wordt verwacht. Niet alleen omdat de Belgische markt nu zowat compleet verzadigd is, ook omdat veel mensen wachten op 2000 om hun eerste millennium-auto te kopen...»

Stock

De Belgische automarkt is dermate verzadigd, dat Verhelle spreekt van een 'totale vervangingsmarkt': «Elke nieuwe auto aangekocht betekent bijna automatisch ook een nieuwe occasie op de markt. De concurrentie onder de verschillende constructeurs is zeer zwaar. Dat heeft zijn effect op de prijzen van nieuwe auto's, en ook op de bereidheid om gebruikte auto's over te kopen bij aanschaf van een nieuwe. Die inruilvoorwaarden zijn vaak zeer aantrekkelijk. Daarom worden de stocks van die inruilauto's stilaan enorm groot.» Om die stocks beheersbaar te houden, moeten de doorverkoopprijzen voor die inruilauto's omlaag.

Dat is de theorie, maar de praktijk hobbelt daar voorlopig nog wat achteraan, stelt Yves Sprumont van Federauto (de vakvereniging van occasie-verkopers): «Maandelijks merken we een stijging van 3 à 4 procent van het aantal verkochte occasies. Maar die stijging is normaal. Ook onze richtprijzen voor occasies, die we maandelijks aanpassen, zijn niet lager dan normaal. Er worden iéts meer nieuwe auto's gekocht, maar dat heeft ook te maken met de financieringsvoorwaarden. De rentevoorwaarden voor een nieuwe auto liggen vaak rond 4,5 procent, en dat is een vol procent minder dan een gewone lening voor een occasie.»

«Er

is

wel een lichte daling van de occasieprijzen, maar die is normaal: om oudere occasies weg te krijgen.» En: «Het klopt inderdaad dat de stock van inruilauto's overal sterk stijgt. Mensen geven blijkbaar iets meer voorkeur aan een nieuwe, beter uitgeruste auto dan aan een jonge occasie.»

Japanners

Wie rondschuimt voor de goedkoopste occasie, moet toch in het achterhoofd houden dat er zelfs in een

buyer's market

niet elke tweedehands even sterk in waarde daalt: «Voor merken als Daewoo, Nissan en andere Japanners is de prijs van occasies op dit moment geweldig laag. Onlangs hebben we een Kappa moeten verkopen voor 450.000 frank. Die was in mei '97 nog nieuw gekocht voor 1,7 miljoen... Die prijsdaling geldt ook voor Alfa Romeo en andere Italiaanse merken. Maar voor Duitsers als BMW, Mercedes, Opel en Audi is dat absoluut niet het geval. Die occasies zijn nog erg gegeerd in het buitenland. Als wij een Audi A4 met airco willen overnemen, moeten we al serieus bieden. Negen kansen op 10 gaat zo'n occasie naar Spanje,» zegt Hilde Aerts van Centrum Cars in Hasselt, een van Limburgs grootste tweedehandsverkopers.

De (gedeeltelijke) prijsdaling van occasies is mede het gevolg van de innovatievere financiering van nieuwe auto's, meent Aerts: «Een Ford Ka kan je kopen vanaf 5.000 per maand op 36 maanden. Daarna kan je 'm kopen of een andere auto 'huren'. 't Lijkt wel of Ford ook aan particulieren op grote schaal wil gaan

leasen

. Wellicht omdat die Ka niet zo goed verkoopt.»

Moto's

Naast occasie-verkopers zijn de leasemaatschappijen niet opgetogen over dalende tweedehandsprijzen. Dat heeft immers rechtstreeks gevolgen voor de restwaarde van hun leasevoertuigen. «Maar onze leasecontracten hebben een gemiddelde duur van 36 maanden. Dat betekent dat er niet meteen gevolgen zijn voor onze klanten. Op termijn kan dat natuurlijk veranderen,» zegt Lily Schrijvers van LeasePlan. Logisch gevolg is uiteraard dat de leasemaatschappij haar minderopbrengst doorrekent aan de klant, en een auto leasen dus duurder zal worden. Op dit moment telt België zo'n 140.000 lease-wagens.

Tenslotte nog dit: niet alleen nieuwe personenwagens werden dit jaar onverwacht meerverkocht. «Opvallendst is de stijging van de verkoop van nieuwe moto's. Die is met 31,3 procent gestegen. Dat is geen trendbreuk, maar een compleet nieuwe trend. Zeker wat betreft de kopers: dat zijn hoofdzakelijk mannen van boven de 40 met hogere inkomens.

Born to be Mild

, inderdaad,» lacht Tony Verhelle.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer