Webbie Tookay is eerste virtuele mannequin

SÃO PAULO -

Ze hebben geen eetstoornissen maar wel een perfect figuur. Ze zijn niet verslaafd aan drank en drugs. Opgeblazen ego's of sterrenallures kennen ze niet. De tand des tijds heeft geen vat op hen en het woord

burnout

staat niet in hun woordenboek.

Karel MOORS

BR>Geen wonder dat Elite, een van de bekendste modellenbureaus ter wereld, zijn oog heeft laten vallen op virtuele fotomodellen: geen meisjes van vlees en bloed dus, wel babes boordevol bits en bytes.

Aangestoken door het fenomenale succes van Lara Croft, het rondborstige figuurtje uit het videospelletje 'Tomb Raider', heeft topbureau Elite de nieuwe afdeling Illusion 2K opgericht. Daar moeten ze de carrières van met de computer ontworpen modellen en actrices in goede banen leiden.

De virtuele dames zullen worden uitgeleend aan virtuele modeshows op het Internet, films, tv-programma's, reclamespots en videospelletjes.

«We denken dat er mogelijkheden zijn om deze virtuele modellen in te zetten zoals we echte modellen inzetten,» legt Luciana Abreu van Elite uit. Het beroemde modellenbureau - naar eigen zeggen het grootste ter wereld - heeft klappers als Cindy Crawford, Linda Evangelista, Kate Moss, Naomi Campbell en Claudia Schiffer onder contract.

Het eerste en voorlopig enige virtuele fotomodel dat Elite twee weken geleden lanceerde op een persconferentie in de Braziliaanse stad São Paulo, luistert naar de naam Webbie Tookay. Webbie werd ontworpen door de Zweed Steven Stahlberg, haar esthetische trekjes werden ingefluisterd door John Casablancas, de man die Elite oprichtte.

Er komt ook een virtuele versie van de bekende talentwedstrijd Elite Model Look, waaraan wereldwijd jaarlijks 300.000 would-be mannequins meedoen. De virtuele modellenwedstrijd voor computer-babes zal in september worden georganiseerd. Volgend jaar heeft de finale plaats in Nice. «Het is de bedoeling om ontwerpers te ontdekken die het talent hebben om modellen te creëren met de kwaliteiten van onze Webbie,» aldus Luciana Abreu.

Heel binnenkort mikt Illusion 2K ook een nieuwssite en een virtuele winkel op het Internet, uiteraard speelt Webbie voor gastvrouwe. Alsof dat nog niet genoeg is, maakt de digitale showbizz-griet daarna haar opwachting in reclamespots voor bioscopen en een tv-show die momenteel nog in voorbereiding is.

De virtuele Elite-modellen zullen evenveel kosten als de levende mooie meiden. «Al onze virtuele modellen krijgen dezelfde behandeling als onze gewone modellen,» beweert Abreu. «Als een digitaal figuurtje evenveel wordt gevraagd als Giselle Bundchen, de huidige topmannequin bij Elite, zullen de makers van het figuurtje evenveel verdienen als Giselle.»

Het hoofdkwartier van Illusion 2K ligt in Brazilië, maar het bedrijfje - geleid door Ricardo Bellino - zal samenwerken met de vijfentwintig Elite-vestigingen op deze planeet.

Bij Eidos, de videospelletjesproducent die 'Tomb Raider' op de markt bracht, zijn ze voorlopig niet van plan om hun figuurtje Lara Croft als model in te schrijven bij Illusion 2K. «Maar we staan altijd open voor suggesties,» zegt woordvoerder Keith Gary. «Lara heeft al opgetreden in reclamespots voor een Brits sportdrankje en een Frans automerk.»