'Tien om te Zien' is te duur

BLANKENBERGE -

Veel Vlaamse artiesten voelen zich deze dagen in de steek gelaten. 'Tien om te Zien', de promotiemachine bij uitstek voor de eigen muziek, wordt op 25 augustus definitief stilgelegd. Merkwaardig: diezelfde dat begint op TV1 het nieuwe muziekprogramma 'Hitkracht'. De beslissing om te stoppen met 'Tien om te Zien' is al een half jaar bekend, maar voor de betrokkenen is het toch nog een klap, nu ze echt beseffen dat het einde zo dichtbij is. Iedereen kijkt uit naar het alternatief. VTM heeft beloofd «de Vlaamse muziekbusiness te blijven steunen», maar de komende maanden staan de Vlaamse artiesten alleszins in de kou.

R.d.C.

BR>

«Een aantal mensen in de branche gaat dit niet overleven,» voorspelt een muziekproducer met een begrafenisgezicht. «Het gaat de laatste tijd niet schitterend. De platenverkoop is in elkaar gezakt, het aantal evenementen is deze zomer gedaald ten opzichte van vorig jaar en waar je komt, is er minder volk. Het mooie weer? Ach kom, dat geloof je toch niet.»

«Misschien hebben de mensen de laatste jaren té vaak de gelegenheid gehad om de Vlaamse artiesten aan het werk te zien. Er is niet alleen 'Tien om te Zien' en 'De Muziekdoos', maar ook Radio 2 en Radio Donna slaan tijdens de zomer her en der hun tenten op en hup, er wordt alweer een blik Vlaamse vedetten opengetrokken. Ze zijn te bereikbaar geworden, je komt ze overal tegen. Dat is geen goede zaak.»

Het is evenmin een goede zaak dat hetzelfde groepje, K3, de hele zomer ongenaakbaar op kop staat in 'Tien om te Zien'. Net als met 'Mooi en Meedogenloos' kun je gerust een paar afleveringen overslaan zonder iets nieuws te missen. Vrijwel elke week kun je dezelfde tien nummers terugzien. Soms is het wel heel erg déjà vu, bvb. als Ivan Heylen opnieuw zijn 'Wilde Boerendochter', inmiddels grootmoeder geworden, voor de zoveelste keer te lijf gaat.

Formule

Wat heeft VTM ertoe aangzet om 'Tien om te Zien' uit de vaart te nemen? Het programma staat deze week in de Top 20 van de kijkcijfers. Wordt hier geen Gouden Kalf geslacht?

Jos Van Oosterwijck, samensteller van het programma, heeft het er moeilijk mee. «Misschien is het te duur,» oppert hij voorzichtig. «VTM is tenslotte een commerciële zender.»

Precieze cijfers beweert hij niet te kennen - «Ik ben niet van de productie - maar blijkbaar levert 'Tien om te Zien' de zender niet meer de nodige return op. Ondanks die tiende plaats in de Top 20 is het kijkcijfer in de loop van de jaren zowat gehalveerd, terwijl de productiekosten dezelfde zijn gebleven. VTM mag dan de intentie hebben de Vlaamse muziekbusiness te blijven steunen, de zender moet er zelf ook beter van worden.

Hoe kunnen die twee voorwaarden tegelijk worden vervuld?

«Er zijn geen honderd manieren om een muziekprogramma te maken,» stelt Jos Van Oosterwijck droogjes vast. Hij heeft kennelijk niet veel hoop dat er een wonderformule wordt gevonden.

«Er zijn allerlei suggesties en voorstellen die nader worden bekeken,» zegt Jeroen Depraetere, producer van 'Tien om te Zien'. «Er zijn er zeker vijf. De komende weken zullen we zien welke formule het haalt.»

Jos Van Oosterwijck meent te weten dat er bij D&D, dat meer dan 550 afleveringen van 'Tien om te Zien' heeft geproduceerd, eensgezindheid zou bestaan over één format, die deze dagen aan de VTM-directie zou worden voorgelegd. Dan is het afwachten wat die ermee doet. Het kan best nog een aanslepend ping-pong-spel worden van voorstellen die worden aangeboden en die enige tijd later terugkomen met de aanhef «Jammer genoeg ...».

Effect

Intussen zullen Vlaamse artiesten met mondjesmaat, tussen de weddenschappen door, hun nieuwste nummers kunnen laten horen in Wedden dat ...', althans de betere onder hen. TV1 biedt ook weinig perspectief. Het nieuwe muziekprogramma 'Hitkracht' zou zich vooral toespitsen op het buitenlandse aanbod en een profiel vertonen dat helemaal aansluit bij Radio Donna.

Vanaf december zal Els De Schepper wel een nieuw programma presenteren op VTM, 'De Plaatgast', maar dat wordt een muzikale talkshow. Eerder 'LaLaLa Live' dan een alternatief voor 'Tien om te Zien'.

Misschien krijgen de tv-kijkers na enkele maanden het gevoel dat ze die Vlaamse hitparade toch wel missen. Blijkbaar speculeert VTM op dat effect door het vlaggenschip van weleer uit de vaart te nemen. Benieuwd hoe het terugkomt: als een gerestaureerd schip, een nagelnieuw yacht of als een goedkoop schuitje.