Heibel in de reiswereld

BRUSSEL -

«De waanzin ten top. De Belgische toeristische sector is doodziek. De omzetten zijn gigantisch, maar de rendementen zijn bedroevend laag.» Zo begint Willy Van Walleghem, vice-voorzitter van de Internationale Federatie van Touroperators en beheerder van de Belgische Federatie van Touroperators zijn brief aan de pers.

BR>Van Walleghem trekt zwaar van leer tegen de prijzenslag die de reissector al enkele jaren treft en waarbij de grote reisorganisatoren het leven van de kleine bedrijven onmogelijk maken. De brief doet in de sector alvast heel wat stof opwaaien. «Maar we moeten nu ook niet gaan paniekeren,» reageert Wim Desmet van NUR-Turistic, de Belgische marktleider en een van de bedrijven die door Van Walleghem worden geviseerd.

Aanleiding tot de brief - die Van Walleghem in eigen naam verstuurde - is een mededeling van Sunair. De reisorganisatie zegt deze zomer twee procent marktaandeel te willen veroveren en houdt rekening met een verlies van een half miljard om dat doel te bereiken. De mededeling van Sunair geeft Van Walleghem «goesting om zich de haren uit het hoofd te rukken», zoals hij stelt in de brief.

Sunair is volgens Willy Van Walleghem - die trouwens eerder al met dezelfde klachten op de proppen kwam - niet de enige. De grote drie zijn verwikkeld in een gigantische prijzenslag. Winstmarges van minder dan één procent zijn geen uitzondering. «Jaar na jaar worden de gigantische verliezen opgestapeld. Tussendoor maakt men ook de nog zeldzaam overblijvende Belgische touroperators - die met zo'n 30 nog niets eens goed zijn voor 10 pct van de markt - totaal kapot,» aldus de briefschrijver.

De Belgische Vereniging van Touroperators maakt zich inmiddels zorgen. Woordvoerster Veerle De Boeck: «De rendabiliteit heeft zware klappen gekregen. Weinig winst betekent weinig geld om te investeren of om personeel op te leiden en dat is op termijn nefast voor de kwaliteit.» De Vlaamse Vereniging van Reisbureaus neemt op haar beurt afstand van de verklaringen van Van Walleghem en wijst op het geringe aantal falingen in de sector.

Prijzenslag

Ook Wim Desmet van NUR-Turistic, met 40 procent de Belgische marktleider en goed voor een omzet van 20 miljard frank, zegt dat de Belgische reissector momenteel het toneel is van een moordende prijzenslag. «De winstmarges zijn inderdaad klein. Maar een reden tot paniek is er nog niet. Wij houden zelf een nettowinst over van één procent en dit jaar zelfs nog iets meer, wat betekent dat men zelfs met scherpe prijzen nog mogelijk is om winst te maken.»

De prijzenoorlog is volgens Desmet al een aantal jaren bezig, maar kan niet blijven duren. «Men kan niet blijven met verlies werken. Ondertussen is de consument er natuurlijk wel mee gediend, want hij kan tegen zeer concurrentiële prijzen op reis.»

Willy Van Walleggem steekt vooral een boze vinger uit naar de top drie van de Belgische reissector. Die is immers helemaal in Buitenlandse handen: NUR-Turistic (Neckermann, Pegase/Sunsnacks en Allseasons), TUI (Jetair) en Airtours (Sunair). Van Walleghem: «De grote drie zijn met een totale destabilisatiepolitiek bezig. De waanzin wordt hier ten top gedreven.»

Van Walleghem zegt verder dat hij de overheid, het kabinet van economische zaken, al herhaalde malen op de hoogte heeft gebracht van de gang van zaken, maar zonder enig gevolg. «Wie van ons kan immers zo maar 1.500 frank per geboekte klant verliezen? Wij dachten altijd dat verkoop met verlies verboden was. Blijkbaar niet voor iedereen,» aldus Van Walleghem.