KLM en Alitalia zetten stap naar fusie

Met de vrijdag aangekondigde samenwerking tussen de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM en het Italiaanse Alitalia hangt de grootste fusie in de Europese luchtvaart in de lucht. Beide maatschappijen gaan al hun vliegtuigen samenbrengen in een nog op te richten vennootschap, waarbij alle winsten zullen worden gedeeld. Volgens de twee moet de samenwerking toelaten op termijn zo'n 16 miljard frank te besparen. Een volwaardige fusie is gepland tegen 2002.

Luk De Wilde

BR>Alitalia is momenteel nog een staatsbedrijf, maar wordt tegen juni volgend jaar geprivatiseerd. Als die privatisering niet doorgaat, mag KLM straffeloos uit het samenwerkingsverband stappen. Voorlopig is niet duidelijk hoe KLM's Amerikaanse partner Northwest Airlines in de samenwerking moet worden ingepast.

Echte fusies zijn uiterst zeldzaam in de luchtvaartwereld. Al langer bekend zijn de zogenaamde

allianties,

waarbij luchtvaartmaatschappijen van verschillende landen hun verbindingen op elkaar afstemmen. Van de

Qualiflyer-groep

maken naast Sabena nog tien andere maatschappijen deel uit.

Globalisering

Wilfried Remans (Sabena) zegt niet verrast te zijn door de fusieplannen van KLM en Alitalia. "Het is een gevolg van de globalisering en de mondialisering die men ook in andere sectoren aantreft. Iedere samenwerking is kostenbesparend en leidt tot een betere service voor de klant. Met de partners van de Qualiflyer-groep doen we ruim driehonderd bestemmingen aan en stemmen we onze dienstverlening op elkaar af. Met onze partner én aandeelhouder (49,%) SwissAir hebben we onlangs een nieuwe vennootschap opgericht. Bedoeling is om op termijn onze beide commerciële diensten te laten samenvloeien in één geheel."