Pit Beirer pakt tweede GP-zege en vergroot voorsprong op Bolley

GDYNIA -

Pit Beirer heeft in Gdynia de Grote Prijs van Polen gewonnen. Bolley werd tweede, Hughes derde. De Duitser won de eerste reeks (voor Pichon en Coppins) en had aan een derde plaats in de tweede reeks (achter Bolley en Hughes) genoeg om zijn tweede GP-zege (hij won eerder al in Italië) te pakken. De Duitser vergrootte in de WK-tussenstand zijn voorsprong op Frederic Bolley tot 20 punten. Nummer drie in die tussenstand, David Vuillemin, werd pas zevende en kijkt nu al tegen een achterstand van 46 punten op.

Jürgen SCHROOTEN

BR>

«In de eerste reeks kwam ik goed uit de startblokken,» aldus Beirer. «Ik was derde achter Maschio en Coppins. Na twee ronden reed ik al op kop en iedere ronde vergrootte ik mijn voorsprong met een drietal seconden. Ik heb dus amper tegenstand gehad. In de tweede reeks daarentegen kreeg ik het veel moeilijker. Ik kwam pas als twintigste weg en moest aan een enorme inhaalrace beginnen. Niet gemakkelijk op de zware en toch wel gevaarlijke omloop in Gdynia. Maar geleidelijk aan kon ik toch naar voor oprukken. Na tien ronden zat ik al in vierde positie, ik had nog aansluiting met de leiders, maar maakte dan een foutje. Ik moest enkele piloten laten passeren, maar kon uiteindelijk toch nog tot op de derde plaats geraken. Aandringen had toen geen zin meer. Ik zat ook stikdood na die remonte en die derde plek was toch genoeg voor de GP-zege.»

«Na de Grote Prijs in Tsjechië heb ik even in de put gezeten,» zegt Beirer. «Ik was toen enorm ontgoocheld over mijn prestatie. Ik heb de laatste weken dan ook keihard getraind. En we hebben heel wat testen gedaan en de motor ook hier en daar aangepast. En die veranderingen blijken goed te zijn, want ik voelde me vandaag echt goed op mij Kawasaki. Na Tsjechië hadden veel mensen twijfels in mij.

Beirer kan de druk niet aan, hij gaat ten onder,

hoorde ik hier en daar. Vandaag heb ik bewezen dat ik de druk wel aankan. Ik ben terug. De wereldtitel? Tja, de finish is in zicht. Nog vier Grote Prijzen en een voorsprong van 20 punten. Niet slecht, maar de weg is nog lang, want er vallen nog 160 punten te verdienen. Voordeel is dat ik al een reeks mag uitvallen. Dat is geen ramp. Bolley daarentegen kan zich dat niet veroorloven. Dat speelt dus in mijn voordeel.»

Eerste reeks:

1. Pit Beirer (Kawasaki); 2. Michael Pichon (Suzuki); 3. Joshua Coppins (Suzuki); 4. Leon Giesbers (Suzuki); 5. David Vuillemin (Yamaha); 6. Ryan Hughes (Honda); 7. Remy Van Rees (Kawasaki); 8. Frederic Bolley (Honda); 9. Michael Maschio (Yamaha); 10. Gordon Crockard (Honda); 11. Mark Jones (Honda); 12. Jussa Vehvilainen (Honda); 13. Marcel Van Drunen (Yamaha); 14. Mark Eastwood (Honda); 15. Marko Kovalainen (Honda).

Tweede reeks:

1. Frederic Bolley (Fra); 2. Ryan Hughes (Vst); 3. Pit Beirer (Dui); 4. Michael Maschio (Fra); 5. Remy Van Rees (Ned); 6. Joshua Coppins (NZe); 7. Alex Belometti (Ita); 8. Gordon Crockard (Ier); 9. David Vuillemin (Fra); 10. Jussi Vehvilainen (Fin); 11. Joakim Eliasson (Den); 12. Brian Jorgensen (Den); 13. Marcel Van Drunen (Ned); 14. Espen Blikstad ((Zwe); 15. Mark Eastwood (GBr).

Eindstand:

1. Pit Beirer (Dui) 35 ptn; 2. Frederic Bolley (Fra) 28; 3. Ryan Hughes (Vst) 27; 4. Joshua Coppins (NZe) 25; 5. Michael Maschio (Fra) 20; 6. Remy Van Rees (Ned) 20; 7. David Vuillemin (Fra) 18; 8. Gordon Crockard (Ier) 14; 9. Alex Belometti (Ita) 10. Jussa Vehvilainen (Fin) 6.

Tussenstand WK:

1. Pit Beirer (Dui) 339 ptn; 2. Frederic Bolley (Fra) 319; 3. David Vuillemin (Fra) 293; 4. Ryan Hughes (Vst) 279;

5. Marnicq Bervoets 267;

6. Michael Maschio (Fra) 206; 7. Joshua Coppins (NZe) 195; 8. Remy Van Rees (Ned) 160; 9. Leon Giesbers (Ned) 158; 10. Alex Belometti (Ita).