Manpower wil groeien in Antwerpse regio

Het interimbureau Manpower wil zijn activiteiten in Antwerpen uitbreiden. In Merksem werd onlangs een derde kantoor geopend, en wellicht volgt binnen afzienbare tijd Lier. "Sterk groeien is onze missie, maar we willen niet per se de grootste zijn", stelt regiodirecteur Peter Clinckemalie (33).

Luc Huysmans

BR>

Clinckemalie werkt zelf amper negen maanden bij het bedrijf dat in 1948 in de Verenigde Staten de uitzendarbeid "uitvond". Daarvóór werkte hij vooral in de transport- en telecommunicatiesector. "Er zijn heel wat parallellen te trekken tussen het vervoer van pakjes en de interimsector. Al wil ik uitzendkrachten niet als producten bestempelen."

De wereldwijde nummer twee (na Adecco, maar vóór Randstad) is sinds 1972 in België actief en heeft in ons land zo'n ruim 200 medewerkers in 40 kantoren. Elke dag worden een 2.500 interims aan het werk gezet. Daarmee bezet Manpower zowat de zesde, zevende plaats op de Belgische markt. "Binnen enkele jaren moeten we ongeveer zestig vestigingen hebben. We willen kantoren daar waar er het meest werkkrachten zijn en de vraag vanuit de industrie het grootst is. Op dat vlak springen Antwerpen en Brussel eruit."

In de provincie Antwerpen heeft het bedrijf nu 20 personeelsleden en zeven vestigingen: Antwerpen Jezusstraat, Deurne, Merksem, Geel, Turnhout, Mechelen, plus een kantoor op de terreinen van "een grote Mechelse waspoeder- en chipsproducent, waarvan we de naam niet mogen zeggen".

Zekerheid

In het eerste halfjaar werden naast Merksem agentschappen geopend in Brussel, Jette, Asse, Halle, Verviers, Hoei, Tongeren en Oostende. "Wij blijven sterk groeien, terwijl de markt stabiliseert. Normaal gezien winnen we dus marktaandeel", licht Clinckemalie toe.

"Maar we mikken eerder op zekerheid: we werken in 150 landen met dezelfde strategie. Manpower heeft zijn activiteiten toegespitst op elf gebieden: horeca, engineering, verkoopsmensen, IT, financiële mensen, kantoorbedienden, logistiek, call centers, secretariaats-, industrieel en technisch personeel."

"Onze testbatterij, die elke interimkracht wordt voorgeschoteld, wordt zelfs door sommige concurrenten als de beste beschouwd. Ze kan afhankelijk van wat de klant wil worden aangepast."

Dat verklaart volgens Clinckemalie ook de groei. "Wanneer er schaarste is aan arbeidskrachten, is het interessant om de klanten dadelijk de juiste mensen te kunnen aanbieden."

"Maar we bestuderen ook onze klanten: we mikken op bedrijven die zelf kwaliteitsnormen hanteren, gaan hun solvabiliteit na... Door onze werkwijze zijn we niet de goedkoopste, dus moeten we dat elders compenseren. Elke uitzendkracht is een klein diamantje; wij moeten zien op welk sieraad die het best past."