Torhout World heeft veel weg van culturele maar elitaire happening

Print
TORHOUT - Het kan raar lopen in het festivalwereldje: na 22 jaar pure rock-'n-roll heeft Rock Torhout het voorbije weekeinde plaats moeten maken voor «de ontmoeting met de betere muziek» op Torhout World. Zo'n 4.000 fijnproevers vonden de weg naar het idyllische domein rond het kasteel d'Aertrycke en genoten van een genietbaar maar behoorlijk elitair festival in luxe-uitvoering.
BR>
De 'echte' festivalgangers trokken afgelopen weekend naar Zeebrugge of Peer, in Torhout kwamen de stille genieters. Fijnproevers die zelden of nooit een stap op de wei gezet hebben, hun jas aan de vestiaire afgeven of je meteen vermanend toekijken als je tijdens de melancholische fado van Lula Pena een babbeltje slaat. Cultuurkenners nippen aan een glas champagne of smullen van een heerlijke menukaart om tussen de concerten door een geleide boswandeling maken. Trouwe Torhout-gangers Rik Dhulster (31) en Anne Vandenberghe (29) uit Kortemarke hebben zo hun bedenkingen. «Het is een wreed toffe locatie en een goed programma», vertellen ze. «Alleen hoeft dat elitaire gedoe voor ons niet.»
Gelukkig viel er ook nog puur te genieten. 's Zaterdags dwong het prachtige concert van Lula Pena respect en muisstil zwijgen af terwijl de Griekse liederen van Nena Venetsanou voor kippenvel zorgden. Boudewijn de Groot wist te verrassen met een akoestisch concert en Mary Black nam het luisterpubliek mee op een muzikale reis richting Ierland. Gisteren wisten vooral Iva Bittova, Vlaamse bard Willem Vermandere, stem van Griekenland Maria Farantouri en de vocale acrobatie van Bulgarian Voices Angelite te imponeren.

Jazz


Ook voor Noël Steen was dit een speciale ervaring. «Het is hier zodanig rustig dat ik me niet echt op m'n gemak voel», lacht de festivalorganisator van wijlen Rock Torhout. «Gelukkig is iedereen zeer tevreden over de sfeer en de opzet. Ik zal dus maar geloven wat de mensen zeggen.»
Steen is dan ook van plan om Torhout World verder uit te bouwen. «We kunnen naast de Europese luistermuziek bijvoorbeeld ook een dagje jazz programmeren. Maar er is geen plaats voor heavy stuff. Namen als Leonard Cohen of Marianne Faithfull moeten wel kunnen.»