'Camping' helpt EO aan goeie kijkcijfers

Print
HILVERSUM - Den Dikke Pierre, Polleke, Lisette en haar dochter Noëlla, Wendy, Boma Treske, moeder Palmyre en Wiske... Kent u ze nog? In de herfst van vorig jaar waren het de hoofdpersonages van 'Het leven zoals het is: camping'. Deze docusoap van de VRT, gefilmd op camping Molenzijdse Heide in Merksplas, loopt intussen opnieuw. Mocht u het nog niet hebben opgemerkt: op zaterdagavond bij de Evangelische Omroep op Nederland 2.
BR>
Hoe komt de EO ertoe om een toch zeer sterk Vlaams getint product over te nemen?
«Het is ook voor ons een interessante camping omdat hij op de grens van Vlaanderen en Nederland ligt,» zegt Yolande Bloklande van de persdienst van de EO. «Het is heel herkenbaar. De ene helft van de campingbewoners is Belg, de andere helft is Nederlander. Je kunt het vergelijken met een dorp aan de grens. De verhalen die zich in dat dorp zouden kunnen afspelen, spelen zich in het klein af op de camping. Denk maar aan de rivaliteit tussen de Belgen en de Nederlanders met de kleine pesterijtjes heen en weer, maar ook aan de dingen die horen bij het leven van elke dag: zomerliefdes, ruzietjes, generatieconflicten, vriendschap, een lach en een traan... het zit er allemaal in.»

Voetbalclub Heerenveen


De reeks werd geïntroduceerd als een compleet nieuwe manier om een documentaire te maken: zonder deskundigen, zonder commentaar, maar gefilmd in cinéma vérité-stijl en gemonteerd volgens de wetten van een soap. De uitvinder was de Brit Jeremy Mills. In Vlaanderen hebben we intussen al enige ervaring hiermee. In Nederland werd iets gelijkaardigs opgezet rond voetbalclub Heerenveen. Was dit ook nieuw voor de EO?
«Tien, twaalf mensen die gedurende twee maanden worden gevolgd, waarna het materiaal wordt geordend zoals bij een feuilleton, vonden wij een biezonder boeiende benadering,» antwoordt Yolande Bloklande. «Inderdaad, er wordt ook in Nederland mee geëxperimenteerd. We vielen dus niet om van verbazing, maar wat de EO betreft, is het inderdaad nieuw. Waarbij onze verdienste uiterst minimaal is. Het enige wat we hebben gedaan, is de reeks aankopen.»
Hoe vallen de reacties mee?
«Heel goed. Er was een lovend artikel in Elseviers en wat we van de kijkers horen, is alleen maar positief. Het programma haalt per uitzending 400 tot 500.000 kijkers. Voor de EO is dat een goed cijfer.»

'De camping', 21.25 uur, Ned. 1