Behalve de finale is de nieuwe 'Soundmix Show' al ingeblikt

VILVOORDE - Vanaf september krijgt u een nieuwe reeks van de 'Soundmix Show' op uw scherm. De laatste aflevering, de finale, gaat rechtstreeks. Al het voorgaande, tien schiftingen en twee halve finales, werd reeds opgenomen. Wij gingen een dag over het muurtje gluren.
BR>

Puzzel


De hoogste in rang in StudioHouse, aan de Luchthavenlaan in Vilvoorde, is Murielle Vandeputte (27, Gent), productieleider bij Endemol-België. Ze zwaait hier de plak over bij mekaar zo'n tachtig man. De sfeer is tegelijk prettig en professioneel: geen opgeklopt gedoe, maar ook geen onzin, want het moet vooruit gaan. Er zijn zeven opnamedagen voorzien: de eerste vijf dagen worden telkens twee schiftingen op band gezet, de laatste twee dagen telkens een halve finale.
Voor elke schifting zijn er vijf kandidaten. De eerste groep wordt verwacht tegen half tien, de tweede tegen enen. Voor de halve finales zijn er telkens tien kandidaten weerhouden.
«De kandidaten hebben gereageerd op trailers op VTM of op oproepen in de kranten,» zegt Murielle Vandeputte. «Ze stuurden een democassette op. Soms is dat een heel simpele opname, soms is het iets wat ze in een studio gingen maken. Op basis van die cassettes maken we een ruwe selectie. Wie erdoor komt, wordt uitgenodigd om live zijn nummer te komen doen. De definitieve selectie is niet zo gemakkelijk. We hebben niet alleen vijftig valabele kandidaten nodig; het is ook een puzzel. We maken een showprogramma. Dat wil zeggen dat we goed moeten kijken welke acts samen gaan en welke niet.»
Wie wordt geselecteerd, moet weten waar ie aan begint. Meermaals zal hij of zij een paar uren worden opgeëist om de kledij te passen, voor de make up, om de choreografie in te oefenen, om camera-coaching te krijgen en uiteraard voor de opname zelf.

Absurd


De vijf kandidaten voor de eerste opname arriveren om half tien. Eén voor één moeten ze in de studio hun nummer drie of vier keren repeteren. Wie niet aan de beurt is, wordt door de kleedster, de kapster en de make up grondig onder handen genomen om zoveel mogelijk te lijken op de artiest die wordt gedaan. De babbeltjes met Bart Kaëll worden opgenomen vanaf half drie. Daarna repeteren de kandidaten voor de tweede opname.
«Familie en vrienden mogen 's avonds naar de opname komen kijken, maar overdag willen we ze hier niet zien,» vertelt Murielle Vandeputte. «De kandidaten worden een hele dag bezig gehouden en begeleid. Doorgaans hebben ze geen enkele tv-ervaring. Wie zich onzeker voelt en iets wil vragen, mag dat altijd doen. Wij willen een goed programma maken, dus hebben we er alle belang bij om maximaal te helpen.»
«De 'Soundmix Show' is een programma dat veel voorbereiding vergt. De muziekband maken, de kandidaat transformeren, het decor, de belichting, de choreografie, daar kruipt allemaal veel tijd in. Het is geen 'Ontdek de Ster'; het is een ander soort programma waarbij een ster wordt geïmiteerd. Dat lijkt absurd, want een artiest hoort origineel te zijn, maar het werkt. Ga maar na: Helmut Lotti, Gerard Joling, Lisa del Bo, Garry Hagger, ze komen allemaal uit de 'Soundmix Show'.»

Tilt


De kandidaten worden opgevangen en begeleid door twee biezonder aardige meisjes. «Boven» is dat Daphne Herbosch (25, Antwerpen). Haar voornaamste taak is iedereen op tijd bij de kapster, bij de kleedster, bij de make up en in de studio krijgen. Eens op de set neemt Annelies Gordts (28, Steenokkerzeel) de taak over.
«We soigneren ze goed,» lacht Daphne Herbosch. «Wat de uitslag ook is, voor de kandidaten moet het vooral een heel prettige dag zijn waar ze achteraf met veel plezier aan terugdenken. Omdat ze heel de dag hier zijn, de sfeer proeven, met mekaar praten, merken we dat ze gaandeweg los komen. Is er toch iemand bij die sterft van de zenuwen, dan besteden we daar extra aandacht aan.»
«Ik leg hen vooral uit hoe televisie werkt,» zegt Annelies Gordts. «Bijvoorbeeld dat het niet aan hen ligt als ze moeten wachten, maar dat daar allerlei technische redenen voor zijn. In de praktijk valt het allemaal best mee. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand tilt sloeg, begon te wenen of compleet af ging. Maar er zijn natuurlijk wel eens moeilijkheden. Gisteren hadden we een groepje met vier heel jonge meisjes. Toen ze de camera zagen, klapten ze dicht. Okee, dan probeer je ze wat op te peppen en moed in te spreken.»

Matadi


Tijdens de lunch vinden we een uitgelezen gezelschap aan tafel: Boyzone, Cindy Lauper, Madonna, Sarah, Einar Quinn, Britney Spears, Laura Pausini, Katrina zonder Waves, Vanessa Williams en Johnny White.
Johnny White? Dat is dertig jaar geleden.
«Juist, maar ik ben ook wat ouder dan de andere kandidaten,» zegt Rudy Ameye (41, Deurne). «Ik werk als lijncoördinator in een vleeswarenbedrijf, maar ik ben altijd bezig geweest met muziek. Mijn groot voorbeeld was altijd Frank Sinatra. Ik treed op onder de naam Rudy Clark. Ik heb enige tv-ervaring omdat ik drie keer in 'Veronica Live' ben geweest. Ik doe ook presentaties, bvb. van modeshows, en ik heb als figurant meegewerkt aan verschillende tv-reeksen en soaps. Ondanks mijn leeftijd hoop ik nog altijd door te breken.»
De grootste lolbroeken zijn de mannen van Boyzone. Vijf gasten uit Ieper. Voor twee vijfden zitten ze in een groepje, voor vier vijfden zijn ze disc jockey. Ze zijn gekomen «om ambiance te maken».
Een Aziatisch uitziend meisje komt ons bekend voor. Waar kennen we haar toch van? Als ze haar naam zegt, weten we het meteen: Monica Ip (22, Denderleeuw), het zangeresje dat door de groep Matadi werd gedumpt voor 'Eurosong'.
«Dat zit me nog altijd heel hoog,» zegt ze. «Ik heb dat in proces getrokken en ga ermee door. Daarom ben ik ook hier. Ik besef dat ik nog veel moet leren, maar ik wil ook bewijzen dat ik onheus ben behandeld en wel degelijk enig talent heb. Dat ik bij de vijftig kandidaten ben, beschouw ik als een eerste overwinning.»

Details


Na de middag loopt Johan De Smedt (35, Antwerpen) even langs. Hij is uitvoerend producent, dat is nog iets hogers dan Murielle Vandeputte.
«U moet absoluut even mee naar de rekwisietentent,» zegt hij. «De gasten die daar staan, onze setdressers, zijn echte cracks. Ze laten zich inspireren door een foto, door een videoclip, door de tijdsgeest. Je kunt het niet verzinnen of ze vinden het en als het werkelijk niet te vinden is, maken ze het zelf van een plaat triplex. Er was een meisje dat de 'Rose Garden' van Lynn Anderson deed. Ze hadden ergens gelezen dat Lynn Anderson een gedreven amazone is. Dus gingen ze prompt op zoek naar een houten paard.»
«Dat zijn details, maar ze zijn belangrijk. De kandidaten zijn vedette voor één dag. Ze moeten het gevoel hebben dat alles voor hen wordt gedaan.»
«Ik had me dit allemaal niet durven voorstellen,» geeft Christel Verket (24, Sint-Niklaas) meteen toe. Ze geniet enige plaatselijke bekendheid als Sandy Fox. Vandaag doet ze Britney Spears. Ze draagt twee blonde vlechtjes, een plooirok met split, een witte bloes en zwarte kousen tot boven de knieën. Voor de inkleding van haar nummer kreeg ze tien dansers: zes meisjes, die ook in zo'n uniform steken, en vier jongens. Het decor wordt gevormd door twee rijen lockers, dat zijn van die metalen kleerkasten.
«Een heel gedoe voor drie minuutjes televisie,» weet Johan De Smedt, «maar wij vinden dat de moeite waard. Op deze manier blijven we zelf creatief bezig en krijgt de kijker een programma aangeboden dat echt af is.»
'Soundmix Show', vanaf september, VTM
FOTO 1/a+b