K.U.Leuven organiseert opleiding voor webmasters

Print
Elk zichzelf respecterend bedrijf maakt tegenwoordig op de een of andere manier gebruik van het Internet. Maar het beheer van het eigen netwerk, de website of e-mail wordt lang niet altijd toevertrouwd aan gespecialiseerde mensen. Terwijl dat door de razendsnelle evoluties in de computerwereld toch wel nodig is. De vraag naar specialisten is dan ook groot en goed opgeleide webmasters zijn gegeerd op de arbeidsmarkt. De K.U.Leuven vult nu het gat in de markt met een gloednieuwe post-academische opleiding tot webmaster.
BR>
David Geerts, coördinator van het Leuvense Mediacentrum dat de opleiding organiseert, geeft tekst en uitleg over het hoe, wat en waarom van de nieuwe opleiding.
«Het is de bedoeling om de cursisten op te leiden tot all-round webmasters. Webmaster is immers een beroep dat binnen verschillende bedrijven op een andere manier wordt ingevuld. Er zijn webmasters die niets anders doen dan e-mails beantwoorden, andere zijn louter bezig met de technische aspecten, nog andere houden enkel de website up-to-date... Wij proberen onze cursisten een algemene opleiding te geven zodat ze zowel websites kunnen maken, iets weten over design en vormgeving, over de juridische aspecten, over marketing... over alles dus», legt Geerts ons uit.

185.000 frank


Het klinkt heel mooi, maar met 185.000 frank inschrijvingsgeld is de cursus niet meteen spek voor de bek van de gewone student. «Dat klopt,» geeft Geerts ook meteen toe, «maar we richten ons dan ook gedeeltelijk tot bedrijven die een werknemer willen inschrijven. Dat wil niet zeggen dat we de studenten vergeten zijn, hoor. Studenten kunnen zich op een lijst inschrijven en geïnteresseerde bedrijven kunnen, na een sollicitatiegesprek uiteraard, besluiten om een student van die lijst te 'sponsoren'. Het bedrijf betaalt dan de opleiding. In ruil loopt de student zes maanden stage bij dat bedrijf en kan hij er later eventueel ook aan de slag. Maar het inschrijvingsgeld schrikt enkelingen niet af om persoonlijk in te schrijven, zo blijkt nu. Niet dat dat de bedoeling was», nuanceert Geerts meteen, «maar het inschrijvingsgeld is gewoon nodig om een kwalitatief hoogstaande opleiding te geven. Nu heeft elke cursist een pc ter beschikking, er is degelijke software, de infrastructuur van het Mediacentrum, specialisten uit zowel de academische als bedrijfwereld die de lessen geven... het kost ons ook geld, nietwaar?»
Maar kan je eigenlijk wel een webmaster opleiden als je maar twee avonden in de week een cursus geeft. «Dat denk ik wel,» gaat Geerts in de tegenaanval. «Het is inderdaad onmogelijk om sommige dingen uitgebreid aan bod te laten komen, maar we geven onze cursisten een goede basis. Daarna is het natuurlijk voor een deel ook zelfstudie. Daarom geven we ook literatuurlijsten en websites waar de cursisten meer informatie kunnen vinden. Maar met een stage van zes maanden en een eindwerk waarbij zelf een website moet gemaakt worden, denk ik dat je als cursist na een jaar voldoende praktijkervaring hebt.»