Cofidis en vier Vlaamse renners: "Het krediet is op"

Cofidis mag dan al een Frans team zijn, de bleu, blanc, rougekleuren van de ploeg worden al een paar jaar op rij toch maar mooi hoog gehouden door vier Vlamingen. Nico Mattan, Peter Fausto Farazijn, Jo Planckaert en Chris Peers hielden de ploeg van de Noord-Franse kredietverstrekker de hele tijd door nagenoeg met zijn viertjes in eerste divisie. Veel waardering lijkt daar de jongste tijd niet voor in de plaats te komen.

ghouben

“Ons krediet is op”, zegt Chris Peers. “En ik heb niet de indruk dat ze een nieuwe lijn willen openen.”

Ze staken in de slipstream van Frank Vandenbroucke over naar Cofidis, de Vlaamse versie van de Vier Musketiers. “Toen het met Frank bergaf ging hadden we de keuze: de kop laten hangen of er de schouders onder zetten.We kozen unaniem voor de tweede optie.” Dat legde Peers, Mattan, Planckaert en Farazijn geen windeieren. Op een bepaald moment kampeerden Chris, Nico en Jo met zijn drietjes bij de beste 100 in het UCI-klassement. Een heel stel vette cheques werd hun deel.

Met centen en resultaten vlot het - Mattan niet te na gesproken - de jongste tijd wat minder. Wat wél bergop gaat is het aantal scheldpartijen.

“Net of Planckaert en ik ervoor gekozen hebben om onder ons niveau te fietsen”, zegt Peers.“Jo is al een paar weken op rij ziek, ik kom te laat in vorm omdat ik na die val in Kuurne - Brussel - Kuurne twee weken van de fiets moest blijven. In de douches van de velodroom in Roubaix werd ik vorige zondag door manager Bondue nog met de grond gelijk gemaakt. (Schamper.) Ik kwam er nog goed vanaf, als ik merkte welke beurt Planckaert daarna kreeg. En als je dan moet merken dat een renner als Gaumont, iemand die in de Hel na mij eindigt, wél complimenten krijgt, dan houdt het op.”

Chris Peers kan zich niet van de indruk ontdoen dat Cofidis De Vier volgend seizoen liever kwijt dan rijk is. “Of vind jij het normaal dat Planckaert en ik selecties voor Vlaamse voorjaarskoersen moeten afstaan aan kerels als Tombak of Clain? Alsof ze genoeg goeie renners hebben om klassiekers te rijden. Echt, het doet pijn dat onze zin voor professionalisme constant in twijfel wordt getrokken. Ik ben al 12 jaar prof, en al die tijd ben ik een diesel geweest. Als de ploegleiding je dan voor de start van Parijs - Roubaix vraagt om in de vroegste vlucht mee te gaan en je meteen in één adem meegeeft dat je toch geen kans maakt op een goeie uitslag:waar zijn die dan mee bezig? En als ik zondag in de Gold Race bij de beste tien zou eindigen, dan ben ik weer God, zeker? Pfff, belachelijk. Straks zijn de Belgen einde contract. Twee jaar geleden stonden ze op dit moment van het seizoen al met nieuwe overeenkomsten te zwaaien.Nu horen we niks. Ook een teken aan de wand. Of ik denk dat het over is?

Eigenlijk wel, ja. Als ze me een voorstel zouden doen dan wil ik dat nog wel even bekijken, maar ze mogen weten dat ze me diep gekwetst hebben. Momenteel ben ik aan het uitkijken naar een andere werkgever. Ik wil voortaan werken voor een kopman, iets wat ze bij Cofidis na VdB nooit meer hebben gehad. Overal gaan verongelukken voor vijf UCI-punten, daar pas ik voortaan voor.”

Ook Nico Mattan flirt hardop met de gedachte het in Noord- Frankrijk voor bekeken te houden, al heeft de West-Vlaming zelf niks te klagen van de ploegleiding. “Kan moeilijk anders.Bij mij vlot het wél aardig. Maar dat neemt niet weg dat ze Peers en Planckaert onheus behandelen. Denken ze nu echt dat ze die jongens vooruit helpen door ze te staan uitschijten? Ze worden zenuwachtig, met al hun gedoe met die UCI-punten en die Top Club van tien. Bij Cofidis fietsen renners rond die er al jaren met de pet naar gooien, maar daar wordt niks van gezegd. Dat zijn de chouchous, zeker? Kijk, mijn situatie zit zo. Ik ben bereid te praten, maar zij laten niks weten. Ik ben vrij, dus kijk ik uit naar ander werk. En misschien doet andere lucht me wel goed. Er zijn al een paar contacten, dus het ziet er goed uit.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer