Consumentenorganisaties worden onvoldoende ingelicht inzake vogelpest

"In crisissituaties zoals deze zouden het federaal Voedselagentschap en de overheid de consumentenorganisaties frequenter moeten inlichten". Dat zegt Ivo Mechels van Test-Aankoop (TA) zondag in gesprek met BELGA. Hij heeft het over een gebrekkige communicatie. TA heeft vragen bij de vogelpestuitbraak waar de organisatie nog geen antwoord op kreeg. "Vandaag volgen we de evolutie van de vogelpest in ons land via de media en het internet. Maar dat is natuurlijk niet de optimale weg", zegt Mechels. TA krijgt op weekdagen tal van vragen van consumenten naar informatie over de vogelpest, waar de organisatie niet altijd een antwoord op heeft. "Onder voormalig minister van Volksgezondheid, Magda Aelvoet, werden de consumentenorganisaties wel snel op de hoogte gebracht van de laatste ontwikkelingen. Waarom zou dat nu niet kunnen?", oppert Mechels.

Belga

Test-Aankoop wacht ook nog altijd op antwoorden op vragen die het in maart op een vergadering van het raadgevend comité van het FAVV op tafel legde. "Sinds de uitbraak van de vogelpest in Nederland weten we nog steeds niet om welk type virus het precies gaat. Dat is toch van groot belang voor ons", zegt Mechels. Hij vraagt zich ook af waarom het nemen van antivirale middeltjes door ruimers en landbouwgezinnen op besmette bedrijven pas nu verplicht wordt. "Met de ervaring in Nederland moest dit toch al langer verplicht gemaakt zijn?"

En tot slot wacht de organisatie nog altijd op een uitleg van het FAVV waarom vaccinatie van gezonde pluimveestapels geen optie is om het woekeren van het virus tegen te houden. "We willen niet aan paniekzaaierij doen. Maar op enkele pertinente vragen willen we toch snel een antwoord van het Voedselagentschap en de overheid. Net zoals in de zaak van de nitrofuranen in eipoeders begin deze maand vinden we dat er hier een gebrek aan communicatie is", aldus nog Mechels.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer