Alcoholverbruik bij jongeren stijgt
Meer dan de helft van de 17- en 18-jarige Vlaamse jongeren drinkt minstens één keer per week alcohol. Het aantal Vlaamse jongeren dat alcohol gebruikt, stijgt slechts licht, maar de gemiddelde hoeveelheid drank die ze verbruiken, is flink toegenomen. Ook zijn er een aantal nieuwe trends in het alcoholverbruik. Dat maakte de Vereniging voor Alcohol- en Drugsproblemen (VAD) dinsdag bekend. De VAD lanceert daarom met steun van de Vlaamse overheid een preventiecampagne.
Uit een studie van de Wereldgezondheidsorganisatie blijkt dat alcoholmisbruik de grootste doodsoorzaak is bij Europese jongeren tussen 15 en 29 jaar. Alcohol ligt in die gevallen aan de basis van verkeersongelukken, vergiftiging, zelfmoord, geweld of moord.
Van de Vlaamse jongens was in 2002 zowat 25 procent meer dan tien keer dronken, in 1994 slechts 18 procent. Bij meisjes is er een stijging van 3 naar 8 procent. "Het alcoholgebruik van jongeren mogen we echter niet geïsoleerd bekijken", zegt Vlaams Welzijnsminister Mieke Vogels. "Het is slechts een afspiegeling van het drinkgedrag van volwassenen. Want heel België telt ongeveer 500.000 problematische drinkers."
"Jongeren vertonen echter vaker risicovol gedrag", aldus Vogels. "Zo zijn er een aantal nieuwe trends in het alcoholverbruik." Alchoholpops -alcoholische limonade- en vruchtensapmixen- zijn de nieuwe populaire middelen. In Vlaanderen drinkt één op de tien 12-jarigen sterke drank of alcoholpops.
Meer en meer jongeren gaan ook "indrinken", thuis drinken vooraleer uit te gaan. Dat is goedkoper en bovendien is er dan een "ontspannen" sfeer voor het uitgaan. Ook het "piekdrinken" is een nieuw fenomeen: alcohol wordt niet meer gedronken voor de gezelligheid maar met de bedoeling op zo'n kort mogelijke tijd dronken te worden. Tot slot is het ook 'in' alcohol te combineren met drugs of energiedrankjes om onvoorspelbare effecten uit te testen.
In haar campagne wijst de VAD in de eerste plaats op de kortetermijngevolgen van alcoholmisbruik: alcohol en verkeer is het meest gekende probleem. Maar de VAD maakt jongeren ook duidelijk dat concentratievermindering of zelfoverschatting door de drank negatief kunnen zijn voor de carrière, dat alcohol agressie kan uitlokken, de seksuele prestaties vermindert, dat de conditie eronder lijdt en dat studiekansen er wel erg door gelimiteerd zijn. Ook worden ze attent gemaakt op de indrukwekkende lijst van langetermijngevolgen voor de gezondheid.
De campagne loopt onder de slogan
Gratis drank. Alcohol. Bekijk het eens nuchter
. Boegbeeld is stripfiguur Cowboy Henk. Volgens de
moet 'gratis drank' de aandacht van de jongeren trekken. Er zullen affiches en pakketjes met allerlei gadgets worden verspreid via organisaties. Momenteel is de site nog onder constructie, maar zodra alles klaar is, kan u op de website
alle informatie vinden.
Hoofdpunten
Demir treft zeker 300 Limburgse kmo’s met knip in groenestroomcertificaten: “Heel businessplan hertekenen”
Assisen wijst familie Aquino 131.000 euro schadevergoeding toe na dood van Silvio
Gigantische Chinese spionageballon vliegt al dagen boven VS, maar leger durft hem niet neer te schieten
Dimitri de Condé: “Om tien voor middernacht waren transfers van Onuachu en Arokodare nog niet rond”