Toerisme in Wallonië blijft erop vooruit gaan

Waals minister van Toerisme Serge Kubla (MR) heeft dinsdag in de abdij van Stavelot de nieuwe promotiecampagne voor het toerisme in Wallonië voorgesteld. Hij maakte van de gelegenheid gebruik om de eerste tendenzen voor 2003 mee te delen. De omzet van het toerisme in Wallonië blijft stijgen, zo blijkt, en bedraagt nu ongeveer 3 miljard euro.

Belga

Vooral het aantal reservaties die op het laatste moment worden geboekt, blijkt te groeien. Vaak wordt er dan gereserveerd als er goed weer is voorspeld of als er grote evenementen op stapel staan zoals het Simenon-jaar in Luik, het Brel-jaar in Brussel of de carnavalsfeesten.

Die tendens wordt ook weerspiegeld in de bezettingsgraad voor de komende verlengde weekends. Die loopt op tot gemiddeld 70 pct voor 1 mei, Hemelvaart en Pinksteren. In de zomermaanden zal het zoals het er nu naar uitziet vooral druk worden in de week van 2 tot 9 augustus.

De promotiecampagne die dit jaar gevoerd wordt, zal via televisiespots Wallonië in de kijker zetten in België, Frankrijk en Nederland. Er zullen ook diverse brochures worden aangemaakt, en in de Londense metro en op de Parijse bussen zullen affiches Wallonië aanprijzen bij de Britten en de Fransen. De campagne lijkt nu al zijn vruchten af te werpen. Sinds begin april heeft het Waalse Commissariaat-generaal voor Toerisme al 19.500 aanvragen om informatie ontvangen.

In de toekomst wil Kubla verder werk maken van de uitbouw van het aantal informatiekantoren voor toeristen. Momenteel telt Wallonië 31 erkende kantoren. Vier kantoren zullen binnenkort erkend worden, van twee anderen wordt het dossier binnenkort afgewerkt en voor vijf anderen liggen er op gemeentelijk vlak nog wat moeilijkheden. Het gaat om de kantoren in Forêt d'Anlier, Bouillon, Geldenaken, Burdinale en Wezet.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer