Het einde van het Concorde-tijdperk

British Airways en Air France stoppen eind oktober 2003 met de Concorde-vluchten. Dat maakten de woordvoerders van de Britse en Franse luchtvaartmaatschappijen donderdag bekend.

Belga

Deze week raakte bekend dat de maatschappijen de supersonische vliegtuigen niet langer willen inzetten voor commerciële vluchten.

Een exacte datum was toen niet bekend, maar aanvankelijk wilden ze de Concorde-vluchten nog voortzetten tot in 2007. Air France zal vanaf 31 mei geen vaste uurschema's meer hebben, maar laat de mogelijkheid open om tussen 31 mei en 31 oktober toch nog Concorde-vluchten te plannen. Vanaf 1 november is het definitief gedaan.

Het is zowat een kwarteeuw geleden dat de Concorde, het supersonische vliegtuig van Brits-Franse makelij, zijn eerste lijnvlucht maakte. Die eerste commerciële vlucht op 21 januari 1976 was dubbel: de Franse luchtvaartmaatschappij Air France stuurde een Concorde van Parijs naar Rio de Janeiro; British Airways maakte toen de eerste lijnvlucht van Londen naar Bahrein, met ruim tweemaal de snelheid van het geluid, ongeveer 2.200 kilometer per uur.

Momenteel zijn er nog 12 Concordes operationeel. Air France heeft vijf toestellen in haar bezit, British Airways zeven.

De Concorde werd gezamenlijk ontwikkeld door het Franse lucht- en ruimtevaartbedrijf Aérospatiale (ondertussen opgegaan in EADS) en de toenmalige Britse vliegtuigbouwer British Aerospace. De eerste studies begonnen in 1956. Op 29 november 1962 ondertekenden de Britse en de Franse regering een akkoord over de ontwikkeling en bouw.

De eerste testvlucht vond plaats op 2 maart 1969, vanop de luchthaven van Toulouse. Op 1 oktober 1969 werd de geluidsmuur een eerste maal doorbroken.

Echt rendabel is de Concorde nooit geworden, wat niet verwonderlijk is gezien de kosten om het toestel in de lucht te houden. Het vliegtuig gebruikt voor de vlucht van Londen naar New York evenveel brandstof als de jumbo van Boeing, maar die vervoert wel vier maal zoveel passagiers. De Concorde heeft plaats voor maar 120 mensen.

Na de ramp in Parijs op 25 juli 2000, waarbij 113 mensen om het leven kwamen, werden voor de eerste keer vragen gesteld over de toekomst van de prestigieuze Concorde. De Concorde werd 14 maanden aan de ketting gelegd. Sinds het toestel opnieuw in de lucht is, hebben zich evenwel verscheidene technische incidenten voorgedaan.

British Airways bevestigt dat zij geen geld verliest aan de exploitatie van de Concorde, maar evenmin winst maakt, zo benadrukt de Franse krant Libération. Air France erkent dat de bezettingsgraad zwak is (iets meer dan 40 procent).

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer