Formule 1 - HANS onder vuur

HANS, het systeem dat het hoofd- en de nek van Formule 1-piloten moet beschermen, ligt zwaar onder vuur na de Grote Prijs van Maleisië, afgelopen zondag op het circuit van Sepang nabij Kuala Lumpur.

Belga

HANS (Head And Neck Safety) is verplicht vanaf 1 januari 2003 en bestaat uit een harde schelp uit koolstof die de nek omsluit en het hoofd beschermt. De bescherming, die minder dan 700 gram weegt, wordt via de veiligheidsgordel en de helm vastgehecht. Bij een ongeval moet de bescherming de extreme bewegingen van het hoofd indammen waardoor de druk op de nekwervels beperkt wordt. Het moet ook voorkomen dat het hoofd de piloot bij een ongeval tegen het stuur of de zijwand slaat. Twee wedstrijden na de invoering wordt het systeem al in vraag gesteld. Ferrari-piloot Rubens Barrichello kreeg na zijn ongeluk in de Grote Prijs van Australië van twee weken terug, op medisch advies de toestemming om in Sepang zonder HANS te rijden. De Braziliaan weet zijn ongeluk aan de steun.

Zondag viel de Brit Justin Wilson (Minardi) uit met verlammingsverschijnselen in zijn arm. De piloot en zijn renstal wijten de verlamming aan een verkeerd geplaatste hoofd- en neksteun. Daardoor zou een zenuw in zijn hals geklemd zijn geraakt en verloor hij alle gevoel in zijn arm. Wilson werd opgenomen in het ziekenhuis maar heeft dat maandag al verlaten. Hij zal geen blijvende letsels overhouden aan het incident. Veel piloten hadden ook al geklaagd dat de steun door het zweten soms van positie verandert.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer