Spaanse regering zwaar onder vuur tijdens hoorzitting Prestige

Het Europees Parlement heeft de Spaanse regering zwaar onder vuur genomen tijdens een hoorzitting over de gezonken olietanker Prestige. De gezant uit Madrid kon de europarlementsleden allerminst overtuigen dat de Spaanse autoriteiten de juiste beslissing hadden genomen door de gehavende Prestige ondanks het zware stormweer terug te sturen naar volle zee. "De Spaanse autoriteiten lieten het achterste van hun tong niet zien", concludeert rapporteur Dirk Sterckx (VLD).

Belga

De belangrijkste acteurs in het milieudrama aan de Galicische kust gaven woensdag en donderdag acte de présence in het Europees Parlement in Brussel voor een hoorzitting. Centraal in het debat stond de weigering van de Spaanse autoriteiten om de Prestige toegang te verlenen tot een vluchthaven.

"Het is niet duidelijk geworden wie het bevel heeft gegeven om het schip terug te sturen naar de volle zee", zei een, naar eigen zeggen "gefrustreerde", Sterckx. Ook Jan Dhaene (Agalev), die de voorbije maanden campagne had gevoerd voor een parlementaire onderzoekscommissie, is misnoegd over het resultaat van de hoorzitting. "Dit was een farce. De ene steekt het op de andere".

De discussie bleef dus steken in een patstelling. De Spaanse onderminister Adolfo Menendez en havenkapitein Serafin Diaz Requiro verdedigden de Spaanse aanpak. "Ik zou het nooit aangedurfd hebben om dit schip een haven binnen te brengen", zei Diaz Requiro. Ze werden geruggesteund door de europarlementsleden van de Spaanse regeringspartij PP, die wezen op de gevaren voor de Spaanse kust en de visserijsector.

Dat standpunt werd met klem bestreden door Hans van Rooij van de bergingsfirma Smit en kapitein Apostolos Mangouras van de Prestige. "Het was algemeen bekend dat het schip nooit zou overleven zonder een vluchthaven", zei Van Rooij. Mangouras mag in afwachting van het proces het Spaanse grondgebied niet verlaten, maar liet een verklaring met een gelijklopende boodschap voorlezen.

Voor Sterckx maakte de hoorzitting alvast één zaak duidelijk: de huidige Europese regels over vluchthavens volstaan niet en moeten aangevuld worden met duidelijke richtlijnen over de bevelstructuur die van toepassing moet zijn als een schip in nood zich aanbiedt bij de autoriteiten. Tegen de zomer moet het VLD-europarlementslid een rapport maken over de oorzaken en de gevolgen van één van de grootste Europese milieurampen.