Schrijf Ferrari vooral niet af

“Toch nog vijf puntjes. Later op het seizoen kunnen die belangrijk blijken.” Met die laconieke woorden probeerde Michael Schumacher zijn vierde plaats door te spoelen. Voor het eerst in 20 races (september 2001) eindigde de Weltmeisterniet op het podium. Voor het eerst in 53 races (juli 2001) stond zelfs geen Ferrari op het podium. Maar denk nu vooral niet aan een ommekeer.Want de conclusie van de openingsrace is duidelijk: Ferrari blijft het snelst.

ghouben

“Het was een hele vreemde race en ironisch genoeg niet door de nieuwe reglementen,” analyseerde Ferrari-brein Jean Todt. Zoals zo vaak had de generaal gelijk. De GP van Australië stond bol van de sensatie, maar dat kwam door de regen, door bandenkeuzes, door rijdersfouten en door twee safety-cars.

Niet door de nieuwe kwalificatieformule. De Ferrari-heerschappij is niet voorbij, want eigenlijk had Michael Schumacher gewoon moeten winnen. Hij startte vanuit pole position, nam de leiding, zat op een foute strategie (drie stops) en kende een te lange pitstop (probleem links achter).

Maar toen alles opklaarde, leek Schumacher tóch nog te winnen. Tot hij zelf een (half) foutje beging: net toen hij vrije baan had en aanzette voor een paar snelle ronden, smeet hij zijn Ferrari te hard op de kerbstones. Een stuk koetswerk hing los onder de auto en leidde tot een verplichte pitstop.

Schumacher: “De auto liep behoorlijk wat schade op en werd moeilijk bestuurbaar. Ik dacht eerst dat ik een lekke band had. Er is nogal veel gebeurd vandaag, zodat de vierde plaats nog niet zo slecht is.Oke, ik sta niet op het podium, maar dat moest er eens van komen. Zo gaat dat in de sport. Maar één ding is duidelijk: de F2002 is nog heel competitief.”

Een pechdag voor Schumacher; wie wint er dan? Rubens Barrichello niet; de Braziliaan verdween kort na de start (met regenbanden op een opdrogende piste) in het decor. Naar eigen zeggen afgeleid door een straf, die hem te wachten stond na een valse start.

Kimi Raikkonen had kunnen winnen. De jonge Fin van McLaren reed op kop en sloeg met veel branie een aanval van de aanstormende Schumacher af, maar werd kort daarna binnengeroepen voor een drive through- straf. Raikkonen was bij zijn pitstop geflitst; hij reed... 1,1 km/u te hard. Hij ging zijn straf in ontvangst nemen en maakte meteen daarna nog een spin. Hij moest met de derde plek vrede nemen.

Juan Pablo Montoya dan maar? Ook niet. De Colombiaan erfde de leiding nadat Schumacher zijn Ferrari beschadigd had, maar even later verloor ook hij het noorden. Montoya draaide 180 graden in het rond, hield zijn Williams nog net uit de muur en pakte de tweede plaats. Na een stomverbaasde David Coulthard, de enige die geen fout maakte.