Test-Aankoop wil kinderzitjes in auto verplichten tot 12 jaar

Test-Aankoop wil dat het gebruik van kinderzitjes in de wagen verplicht wordt voor kinderen jonger dan twaalf jaar. Dat schrijft de verbruikersorganisatie in een brief aan minister van Mobiliteit Isabelle Durant. Vorige week dienden Daan Schalck en Karine Lalieux een gelijkaardig voorstel tot resolutie in de Kamer in.

Belga

Momenteel moeten kinderen tot drie jaar voorin worden vervoerd in een aangepast zitje, zijnde een kinderstoeltje of reiswieg. Achterin geldt deze verplichting enkel wanneer er een zitje geïnstalleerd is. Zoniet volstaat het om de veiligheidsgordel te gebruiken. Dezelfde keuzevrijheid geldt ook voor kinderen van drie tot twaalf jaar. Samengevat komt het er op neer dat ouders die dat niet willen, geen specifieke kinderbeveiligingsmiddelen hoeven te gebruiken. In het kader van de Staten-Generaal voor de Verkeersveiligheid werd nochtans becijferd dat "alle kinderen aangepast beveiligen gemiddeld 50 procent minder slachtoffers onder de kinderen zou maken". Volgens het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid kwamen in 2000 in ons land zestien kinderen van twaalf jaar en jonger als passagier in het verkeer om het leven. Liefst 202 kinderen raakten ernstig gewond.

In hun voorstel stellen beide socialistische Kamerleden dat de huidige situatie onverzoenbaar is met de zorg om de verkeersveiligheid van kinderen. Ze vragen de regering de wegcode aan te passen zodat het gebruik van een aangepast kinderzitje of reiswieg verplicht wordt voor het vervoer in van kinderen tot drie jaar in personenwagens. Ook moet het gebruik van aangepaste beveiligingsmiddelen verplicht worden voor kinderen van drie tot twaalf jaar, vinden Schalck en Lalieux.

Test-Aankoop houdt er eenzelfde mening op na en wijst op eigen crashtests van de afgelopen jaren. "Daaruit blijkt dat de veiligheid voor volwassenen er wel op is vooruitgegaan, terwijl die voor kinderen is gestagneerd, dan wel achteruitgegaan", zei projectleider Léo Muyshondt van Test-Aankoop in een gesprek met Belga. "Er is geen gelijkwaardige evolutie geweest qua beschermingsniveau". Muyshondt ziet heil in de zogenaamde Isofix-norm, een universeel bevestigingssysteem voor kinderzitjes dat werkt met verankeringspunten in de structuur van de wagen. Dat maakt het mogelijk elk zitje in elke wagen te plaatsen zonder risico op fouten bij de plaatsing.

In de Verenigde Staten is zo'n universeel systeem verplicht op alle nieuwe wagens sinds september vorig jaar. Volgens Test-Aankoop is de automobielsector echter niet meteen enthousiast voor een verplichte invoering van een universeel systeem, omdat dat extra kosten bij de bouw van een wagen met zich mee zou brengen. Volgens Michel Peelman, directeur van de studiediensten van automobielfederatie Febiac, is de sector evenwel niet per se tegen. "Er is een vrij diepgaande discussie geweest. Bij mijn weten is die recent afgerond en moeten de conclusies enkel nog in teksten worden gegoten", zegt Peelman.

Een belangrijke twistappel was geruime tijd het gebruik van twee, dan wel drie verankeringspunten voor de zitjes. Over het eerste systeem bestond binnen de sector al lange tijd eensgezindheid. "Nu is er toch min of meer een consensus ontstaan over het (veiligere) systeem met drie verankeringspunten", aldus nog Peelman.