Opel halveert verlies - saneringsplan wierp vruchten af

Adam Opel AG, het moederbedrijf van Opel Belgium, is goed op weg om uit de financiële crisis te geraken. Volgens het persagentschap DPA heeft de Duitse autofabrikant uit Rüsselsheim zijn recordverlies van 674 miljoen euro vorig jaar bijna kunnen halveren tot minder dan 350 miljoen euro. Donderdag stelt topman Carl-Peter Forster de jaarresultaten van de groep voor.

Belga

De GM-dochter presteerde op de thuismarkt beter dan verwacht. Bij de start van het saneringsplan Olympia had de bedrijfstop gemikt op een operationeel verlies van 400 à 450 miljoen euro voor het jaar 2002, maar dat verlies zou uiteindelijk dus een stuk minder groot zijn. Een woordvoerder van Opel wilde enkel kwijt dat de in het loop van het jaar doorgevoerde kostenbesparingen meer opleverden dan vooropgesteld. Voor het vierde kwartaal van dit jaar zou winst terug mogelijk zijn. De fabrikant wil met nieuwe modellen en een betere kwaliteit zijn aangeslagen imago oppoetsen en de omzet een duw in de rug geven.

Dit jaar al wil het bedrijf een expansievere koers gaan varen. Qua nieuw verkochte wagens wil Opel opnieuw naar een marktaandeel van 11,5 procent. Opel voerde afgelopen jaar voor 800 miljoen euro besparingen door. Ook de herstructurering met het verdwijnen van 2.500 banen werd afgesloten. De eenmalige kosten daarvoor werden volledig in de boeken van 2002 opgenomen. Opel verwacht dit jaar veel van de nieuwe Astra, die in het najaar tijdens het autosalon van Frankfurt tegelijkertijd met de nieuwe VW Golf wordt voorgesteld. In afwachting moeten de nieuwe Signum, de kleine Van Meriva en de combi-versie van de Vectra de omzet trekken.