West-Europese auto-inschrijvingen daalden in 2002

Het aantal nieuwe auto-inschrijvingen in West-Europa is in 2002 met 2,9 procent gedaald tot 14.390.163 exemplaren. In 2001 werden nog 14.817.679 nieuwe personenwagens ingeschreven. De daling is minder erg dan de sector had verwacht. Naar het jaareinde was er een duidelijke heropleving, zo maakte de Europese sectorfederatie ACEA dinsdag bekend.

Belga

De ACEA-statistieken slaan op de 15 landen van de Europese Unie plus Ijsland, Noorwegen en Zwitserland. In 2002 werden in deze zone bijna 14,4 miljoen nieuwe wagens ingeschreven tegen 14,8 miljoen stuks in 2001. Voor de Europese Unie bedraagt de daling op jaarbasis 2,9 procent: van 14.401.877 wagens in 2001 tot 13.998.764 in 2002.

Een sterke maand december kleurde de cijfers minder rood. In de laatste maand van 2002 werden in West-Europa 988.392 nieuwe wagens ingeschreven tegen 886.441 exemplaren in december 2001, een stijging met 11,5 procent. De ontwikkelingen in 2002 waren ver van gelijklopend. In vijf landen noteerde de ACEA een stijging met Denemarken (+15,3 pct) als koploper voor Finland (+7,0 pct). In dertien andere landen liep de verkoop terug met Portugal (-11,4 pct) als uitschieter, gevolgd door Spanje en Zwitserland (beiden -6,6 pct). In België daalde het aantal nieuw ingeschreven personenwagens op jaarbasis met 4,3 pct: van 488.683 naar 467.569 eenheden.

In december 2002 was de trend duidelijk positief, met een globale stijging in West-Europa van 11,5 pct. Nederland (+135,2 pct), Ierland (+84,6 pct) en Italië (+51,5 pct) kenden de stevigste eindsprint. Slechts zes landen kenden een negatief maandcijfer, met Portugal (-25,6 pct) en België (-14,4 pct) bovenaan dit lijstje. In december 2002 werden in ons land 18.151 nieuwe wagens ingeschreven tegen 21.205 in december 2001. De Duitse Volkswagengroep bleef met een marktaandeel van 18,4 pct marktleider, maar de afzet daalde met 5,1 pct tot 2,65 miljoen wagens. Tweede op enige afstand is de Franse PSA-groep (Peugeot-Citroën), met 2,16 miljoen auto's, een stijging met 1,1 pct tot een marktaandeel van 15 pct. De Japanse constructeurs zagen hun aandeel met 6,6 procent stijgen tot 1,64 miljoen verkochte auto's. Honda (+16,6 pct) was hier de sterkste groeier.

General Motors (met onder meer Opel) en de Italiaanse Fiat-groep zagen hun verkoop met respectievelijk 10,4 pct (tot 1,43 miljoen stuks) en 16,8 pct (tot 1,17 miljoen) duikelen. De Mini hield met 105.366 verkochte exemplaren de BMW-groep (+13,8 pct) in zwarte cijfers. Zonder Mini ging BMW met 0,9 pct achteruit op jaarbasis: van 517.778 naar 513.028 verkochte wagens.