Duitse bioscoopgangers zijn lange reclames beu

Bioscoopgangers in Duitsland ergeren zich steeds meer aan de lange reeks reclames voordat de hoofdfilm begint. Soms duurt het wel vijftig minuten voor zij de rolprent kunnen bekijken waarvoor zij hun huis hebben verlaten.

Belga

Vrijdag kwamen de bezoekers van de CineStar in Berlijn in opstand, toen na 45 minuten aanprijzingen van sterke drank, chocolade en sigaretten het doek dichtging en verkopers van ijsjes en zoetwaren hun intrede deden. Het publiek joelde en floot, waarop de verkopers zich volgens de krant Der Tagesspiegel haastig uit de voeten maakten, zodat de film kon beginnen.

In de nabijgelegen bioscoop Cinemaxx moesten bezoekers van de late avondvoorstelling drie kwartier wachten op Harry Potter en de Steen der Wijzen. Daardoor was de film pas om 01.30 uur afgelopen, zodat zij niet meer met het openbaar vervoer naar huis konden reizen.

Ook bezoekers van de nieuwe James Bond-film moesten zich door drie kwartier reclames heen worstelen, voor zij de avonturen van spion 007 konden bekijken. Een woordvoerder van Cinemaxx zei ter verdediging van de vele reclames, dat bioscopen vaak meer verdienen aan de commerciële activiteit dan aan de kaartjesverkoop.