Dedecker: automobilist is geen crimineel

Wie met de auto rijdt, is geen crimineel. De automobilist mag niet langer gecriminaliseerd en gedemoniseerd worden. Dat vindt Jean-Marie Dedecker, die donderdag samen met Margriet Hermans en Walter Grootaers de vereniging S.O.S. Chauffeurs voorstelde. De nieuwe belangengroep wil de automobilist weer het recht geven om de baan te gebruiken.

Belga

De laatste maanden is er een ware hetze aan de gang tegen de automobilisten, vindt de VLD-senator. Eerst de reflecterende nummerplaten, dan de verkeerswet van minister Durant, Mieke Vogels die vertelt dat auto's kinderen zomaar van de weg maaien en tot slot Johan Malcorps die vindt dat de chauffeur altijd verantwoordelijk is bij een ongeval. Jean-Marie Dedecker heeft de buik vol van de voorstellen van Agalev en Ecolo. "Er worden met allerlei statistieken en cijfers gegoocheld. En die zijn niet correct. In Nederland vallen niet minder doden in het verkeer dan in België. Er wordt gewoon anders geteld. En in Amerika rijdt men niet veiliger. Er vallen per 100.000 inwoners 15,2 verkeersdoden. Bij ons zijn er dat 14,4", gaf Dedecker mee.

Dergelijke cijfers worden echter nooit genoemd. Wie correcte cijfers aanhaalt, wordt beschouwd als een doodrijder en een misdadiger. "Wij pleiten voor een veilig en realistisch mobiliteitsbeleid", stelt Dedecker. "En met de verkeerswet die nu voorligt, gaat men in de richting van een immobiliteitsbeleid". De superboetes wordt een eerste strijdpunt van S.O.S. Chauffeurs. "Boetes hebben toch als doel om te corrigeren? De huidige tarieven dienen enkel om de bestuurders te ruïneren", vond Margriet Hermans. De boetes zijn bovendien totaal onrealistisch, zei Walter Grootaers. "Ikzelf ben onlangs gepakt op de E19 toen ik om 00.30 uur 's nachts aan 211 km per uur reed. Maar ik ben geen crimineel, want op de autosnelweg spelen 's nachts geen kinderen".

Elk kind dat sterft in het verkeer, is er een te veel, benadrukte Dedecker. "Maar je gaat het aantal verkeersslachtoffers niet verminderen door superboetes op te leggen. Bij 46 pct van de zware ongevallen is de wegligging mee de oorzaak. In 26 pct is dat het gebrek aan onderhoud. Waarom wordt daar niet meer in geïnvesteerd?", vroeg Dedecker zich af. Amper 5 pct van het geld dat de autosector via allerlei heffingen opbracht, wordt opnieuw geïnvesteerd in wegeninfrastructuur.

De campagne is dus niet enkel gericht tegen de superboetes. Ze moet ervoor zorgen dat de auto niet als het ultieme kwaad op de weg wordt beschouwd. Een eerste slag haalde Dedecker alvast thuis. Donderdagmorgen werd hem op een speciale partijvergadering van de VLD verzekerd dat er zal gesleuteld worden aan de indeling van de verkeersovertredingen. Zo zal bellen achter het stuur met de GSM een gewone overtreding worden. Wie zijn gordel niet draagt en alleen in de wagen zit, begaat ook een gewone overtreding. Maar de gordel niet dragen terwijl men kinderen vervoert, wordt een zware overtreding.

Dat de voorstelling van S.O.S. Chauffeurs donderdag gebeurde, één dag nadat premier Verhofstadt aankondigde dat de verkiezingen eraan komen op 18 mei, is volgens Dedecker louter toeval. "We zijn al 6 maanden bezig met deze vereniging. We hadden al driemaal een persconferentie gepland, maar die werd telkens uitgesteld omdat het op dat moment niet opportuun was. Nu de verkeerswet ongewijzigd uit de Kamer is gekomen en in de Senaat zal besproken worden, is het moment wel rijp", aldus de VLD-senator.

Aangeboden door onze partners