Nieuwe treinen regelrechte ramp voor pendelaars

De nagelnieuwe en hypermoderne M6-dubbeldekstreinen op het traject Genk - Brussel - Gent zijn een ramp voor de duizenden Limburgers die dagelijks met de trein naar hun werk in Brussel reizen. De trein is net voor de kerstvakantie in gebruik genomen maar rijdt in de helft van de gevallen gewoon niet of met een aanzienlijke vertraging. De NMBS geeft de problemen toe.

AP Ned

Sinds 16 december rijden tussen Genk en Brussel de M6-dubbeldekstreinen. Deze treinen bedienen ook de stations van Hasselt, Sint-Truiden, Landen, Tienen en Leuven. Voor de duizenden pendelaars is het sinds die dag elke ochtend en elke avond bang afwachten of hun trein wel rijdt. Eddy Deprez uit Sint-Truiden is één van hen: «Sinds 16 december zijn er, afgezien van de kerstvakantie, precies acht werkdagen geweest. De trein is vier keer geschrapt, drie keer was er vertraging. Precies één keer is de trein op tijd vertrokken en aangekomen.»

Volgens Jochem Govaerts van de NMBS zit het probleem bij de deuren die slecht of niet sluiten: «We werken met man en macht aan een oplossing. Het klopt dat we de voorbije drie weken al zeven

ernstige

incidenten hebben vastgesteld. We hebben zes keer de trein moeten afschaffen, één keer kon de trein toch verder, maar met een aanzienlijke vertraging.» De spoorreizigers moesten nochtans bijna elke dag rekening houden met vertragingen. Govaerts: «Dat zou kunnen maar vertragingen van minder dan 20 minuten worden niet door ons bijgehouden.» Op een sorry-pass moeten de reizigers voorlopog niet rekenen. De NMBS heeft de treinen gekocht bij Alstom-Bombardier BN. Na Genk-Brussel volgen nog andere lijnen want in totaal zijn er 210 dubbeldekkers besteld.